I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Catan90
#1496931
Skall jag betala för en förlängning eller skippa det helt. För och nackdelar med att ha trim garantin kvar hos bsr. Kostar ca 600 kr är det värt eller inte?

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus

av Lövet
#1496945
Har bilen inte gått sönder hittils av trimmet kommer den inte göra det. Typ så hade jag tänkt.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1496957
Tycker mig läst i trådarna där försäkringsbolag vägrat reglering av motorskador då det stått BSR på bakluckan.
Det kan ju vara egentligen helt orelaterade skador som EGR, spridare eller balansaxlar om man har en nitisk reglerare.
Bara du kan bestämma hur mycket hängsle och livrem du vill ha.
av KalleJ
#1496961
Nja försäkringsbolaget kan ju inte neka rent legalt pga av backluckemärket. De behöver ju påvisa att programvaran har varit/är ändrad. Men ja riktigt dumt att skylta, sällan man ser det.
av Lövet
#1496967
KalleJ skrev:Nja försäkringsbolaget kan ju inte neka rent legalt pga av backluckemärket. De behöver ju påvisa att programvaran har varit/är ändrad. Men ja riktigt dumt att skylta, sällan man ser det.
Så funkar inte villkoren för försäkringen. I princip kan de säga "vi misstänker att bilen är trimmad - bevisa motsatsen". Du köper en tjänst (försäkring) och företaget som ställer ut den bestämmer villkoren. Det är ingen rättighet att få ut pengar på en försäkring.

Jag har själv sett bilar bli nekade motorförsäkring för att bilen varit med i tråd om trimning på rejsa.nu exempelvis när jag jobbade åt ett försäkringsbolag som konsult.
av KalleJ
#1496968
Haha 😂
Blir väldigt svårt för en lekman. Kan Volvo ens intyga det att mjukvaran inte varit ändrad?
Tänker på de bilar man inte behöver öppna boxen och avkoda. Typ Saab.

Blir ju ärende för Tingsrätten om man stämmer försäkringsbolaget isf?
av Lövet
#1496969
KalleJ skrev:Haha 😂
Blir väldigt svårt för en lekman. Kan Volvo ens intyga det att mjukvaran inte varit ändrad?
Inte säkert att Volvo hjälper till heller. Bilen i fråga som jag var med om bli nekad var inte bara en lätt chiptrimning utan det syntes under huven också så det var liksom inte ett gränsfall. Men de kollade upp bilen pga att de sett den på nätet så det är ju smartast att inte dra till sig någon uppmärksamhet så man blir granskad*. Dekal på bakluckan av trimfirma rekommenderas absolut inte så att säga.

* Verkstaden skvallrar normalt sett inte. De vill att bilens skador ska godkännas av försäkringsbolaget så de får uppdraget att fixa bilen och kan skicka en faktura.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]