I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1496971
KalleJ skrev:Nä men rent tekniskt om jag dekaltrimmar min bil. Utan att ha ändrat motorn...
Hur skulle det fallet avgöras i Tingsrätten/HD?
Du får se till att en trovärdig källa kan ge stöd för att bilen var original vid skadetillfället. Det är inte jättelätt om man väl fått ögonen på sig och bilen faktiskt är trimmad. Ingen firma kommer sätta sin trovärdighet på prov för att hjälpa dig.

Försäkringsbolaget kommer också behöva visa stöd för sin sak, det var lite för snabbt uttryckt att all bevisbörda ligger på dig som ägare. Jag tror inte en dekal bak skulle räcka ensamt för att stoppa ersättning.
av Lövet
#1496973
KalleJ skrev:Även om man är oskyldig... Går ju inte ens att bevisa att man inte ändrat mjukvaran. (lite beroende på styrsystem)
Man kan ju hamna i sådana problem med besikning också. "Otillåten ändring" på motorn. Då ska man återställa och sen skaffa ett intyg på att motorn är original - dessa är inte jättelätta att skaffa.
Användarvisningsbild
av Derank
#1496995
gäller den ens längre, var iaf 4år el 12000mil förr

https://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti

Gasa vidare säger jag, jag har kört min 2016 XC60 optimerat sedan första veckan , den har nu passerat 10k mil utan problem. Tar aldrig bort optimeringen varken vid service reparation el besiktning. Har använt mig av både garantirep och reklamation trots optimerad bil, vilket de aldrig verkar bry sig om, det enda de sagt när de provkört är att den är jävligt pigg.

De verkar inte kolla felkoder heller vid service då min är full av felkoder pga avstängt start/stopp, avstängd bältesvarnare, ITP stöldskyddet bortttaget + en massa andra saker som är ändrat i carconfig. Man ser även enkelt att bilen är optimerat iom att det sätts en felkod i ECU att mjukvaran inte är förenat med bilens stöfskydd el nåt sådant.

Man kan enkelt se iaf att bilen är trimmad om man vill, men hä i stan verkar då ingen bry sig el så kollar de noll och ingeting vid service/reparation
av Catan90
#1497030
Derank skrev:gäller den ens längre, var iaf 4år el 12000mil förr

https://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti

Gasa vidare säger jag, jag har kört min 2016 XC60 optimerat sedan första veckan , den har nu passerat 10k mil utan problem. Tar aldrig bort optimeringen varken vid service reparation el besiktning. Har använt mig av både garantirep och reklamation trots optimerad bil, vilket de aldrig verkar bry sig om, det enda de sagt när de provkört är att den är jävligt pigg.

De verkar inte kolla felkoder heller vid service då min är full av felkoder pga avstängt start/stopp, avstängd bältesvarnare, ITP stöldskyddet bortttaget + en massa andra saker som är ändrat i carconfig. Man ser även enkelt att bilen är optimerat iom att det sätts en felkod i ECU att mjukvaran inte är förenat med bilens stöfskydd el nåt sådant.

Man kan enkelt se iaf att bilen är trimmad om man vill, men hä i stan verkar då ingen bry sig el så kollar de noll och ingeting vid service/reparation
Trimmgaranti och maskin garanti är andra saker men jag fått svar via bsr support. Trimmgaranti är alltså en garanti för att få senaste program varan till sin ppc3 så om verkstaden gör uppdaterad version på styrenheten så måste jag uppdatera min ppc3 mjukvara genom att synka ppc3 till datorn och sedan köra senaste versionen för att få till bsr igen. Men bsr tror inte att det kommer ny uppdatering till min bil för att det har gått 6 år sedan den gick i trafik

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus

Användarvisningsbild
av Derank
#1497033
aha, ok. Nä du kan nog vara lungn, första servicen jag gjorde 2017 då skrevs min trimfil över, sedan dess har det inte kommit någon uppdatering till ECU och lär inet göra heller
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]