I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1493795
Tja, hoppas att jag posta detta rätt nu då.
Har idag tröttnat på den stora luftfilterlådan i min bil som mer eller mindre är i vägen och oehört krånglig att få bort, sen tycker jag att det blir lite tuffare utan den 8-) . Sen har jag även hört att den är väldigt begränsande vad det gäller luftflödet. Runt 15-20hk extra bara genom att ta bort den har jag hört men man ska ju inte tro på allt. nå väl, jag vill inte ha ett öppet sportluftfilter. Så har kikat å funderat mellan dessa två.

Denna CCI-box har jag sett blandade omdömen av på nätet, vissa skriver att den inte klarar mer än runt 250hk :-o å där i så fall ligger jag redan över dess gräns :x
https://www.hova.com/simota-cci-box-volvo-s40n-v50-c30/

Denna vet jag faktiskt ingenting om.
https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-c ... ystem.html

Skriv gärna allt ni har å säga om dessa både ris och ros :-) Bilen är i fråga en S40 T5 :-)
#1494365
Att byta luftfilter ger inga 15-20hk, det finns fall där effekten sjunker istället. Exempelvis går BSR igenom vad enskilda komponenter ger här


Att du vill ha bort den av utrymmesskäl är en annan sak ;-)
#1494904
Lövet skrev:Att byta luftfilter ger inga 15-20hk, det finns fall där effekten sjunker istället. Exempelvis går BSR igenom vad enskilda komponenter ger här


Att du vill ha bort den av utrymmesskäl är en annan sak ;-)
Hehe som jag misstänkte, nu är ju dock den där luftfilterboxen han visar ganska enorm jämfört mot min. sak samma vill ha bort den för att den är så klumpig :-D
LottaGroning skrev:Det finns en del som hävdar att filteroljan från inoljade filter vandrar vidare in och sabbar luftmassemätaren, Å andra som hävdar motsatsen. Upp till dig att chansa.
Det vet jag, kör med ett inoljat filter nu och gjort det i min tidigare bil :-) man ska inte dränka filtret i olja bara så är det lugnt :-D
#1506239
Har kört med öppetfilter (o-oljat) över 2000mil utan som några helst problem. Har ej tappat någon effekt för den delen heller, när man rullar med bilen strömmar det in kalluft. Har satt i Vida och mätt insugstempen still - körande.
Den sjunk från 28 grader stillastående en kall höstmorgon till 18 på några sekunder.

Kör med öppetfilter bara det inte är oljat, fungerar kanon!
#1506244
2000mil är en piss havet. Får du in (mer) smuts och partiklar i motorn slits kolvringarna snabbare. Inte före de har slitits ner som någon effektförlust kommer märkas. Kom tillbaka om 10.000mil. Med bänkpapper före och efter. Kör lite grusväg bakom andra fordon en torr sommardag också :-D

Vet inte hur bra luftfilterboxen i en S40 2004:a är, men räkna inte med några stora effektökningar.
Notera att bänkresultaten är gjorda på bilar med "optimerad" mjukvara.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]