I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av mina
#1481748
Ser att det finns företag som säljer ECO optimering med fokus på förbrukning snarare än effekt&vrid. Bl.a TM Chiptuning, AK Tuning m.fl.
Ngn som har erfarenhet av den typen av optimering och/eller företagen i fråga?
Gäller en 2.4L/181hk diesel, 2016, i detta fallet.
av KalleJ
#1481749
Nää eventuellt minskad förbrukning äts upp helt av kostnaden. Säg att du får 2% bättre förbrukning och lägger 40.000kr per år på bränsle så sparar du 800kr per år. Vad kostar mjukvaran?
Ren bluff till de flesta motorer, där de inte finns någon förbättrad förbrukning att hämta.
Köp bra däck, gärna smala med rätt däcktryck samt lätta bilen på onödig vikt.

Hade man lagt 5500kr på en global indexfond förra året (t.ex Länsförsäkringar indexnära). Så hade man tjänat 1900kr istället ;-)
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
#1481751
@mina, Varför vill du göra det, är det för din ekonomi eller för klimatet samt vad kostar det?

Lite som KalleJ skriver, sätt in summan i en fond istället och lätta lite på gasen samt släng ut saker från bilen du mycket sällan använder men framförallt låt den stå någon gång ibland så tjänar både du och klimatet mer.
#1482207
Jag skulle göra som vanligt se till att ha ordning på grejorna.
Dvs bromsar lufttryck i däcken att alla filter är fina o rena osv.
Inget onödigt skit ligga i bilen som väger eller köra runt med takbox eller liknande i onödan.
#1499466
All mjukvara för motorstyrning är en stor samling kompromisser. Det är förmodligen möjligt att sänka förbrukningen i något sammanhang med en annan mjukvara. Det blir nästan alltid på bekostnad av något annat. Detta "andra" kan förstås vara något som man inte har behov av och/eller inte störs av.
Om man lägger till Polestar och fortfarande kör som om det inte fanns, då upplever i alla fall en del att det går en aning mindre bränsle åt. Placebo, kanske. Säkert är i alla fall att det inte lönar sig.

Däremot lönar det sig att släppa gasen och rulla fram till cirkulationsplatser, så man slipper bromsa, släppa gasen och rulla fram till skyltar med lägre hastighetsgräns, så man slipper bromsa, släppa gasen och rulla ikapp långsammare lastbilar, så man slipper bromsa, släppa gasen och rulla fram till korsningar, så man slipper bromsa. Det kostar ingenting alls, så det börjar nettobetala sig med detsamma. Se till att göra service på bromsarna tillräckligt ofta bara, för de kommer att användas mindre.
#1499492
Så är det, största vinsten man kan göra är att se över och anpassa sitt körsätt :)
Det är rätt otroligt hur stor skillnad det kan göra. Bromsar är absolut ajja-bajja om man vill spara bränsle... Nackdelen med det körsättet är dock att skivorna gärna rostar, speciellt bak som ändå bromsar mindre än fram :-D Så man behöver ta sig några turer någon gång i månaden och bromsa ordentligt hårt några gånger för att slita bort rosten...

Även eco-körning har sina kompromisser...

Det är när mojängen suger ihop sig […]

Ska inte systemet isåfall prioritera kyla ti[…]

Det måste nog upp lite i volym och ner i pri[…]

Dom är ganska lika, skiljer i storlek. L&arin[…]