I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Kockobello
#1460123
Hej har fått hem en 531 topp på posten.
När jag lyfter av ventilkåpan så ser jag att inga överfall finns där till kammen. Hur kan man lösa det här? Jag har andra överfall till en annan topp hemma går det att använda dem och hur ska jag göra isåfall för att få det att lira ihop?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1460168
Överfallen hör hemma på sin topp och plats. Att ta andra överfall kan sluta lite hur som beroende på vilken tur man har.
av Kockobello
#1460173
Det är vi överens om.

Men hur kan man gå tillväga för att göra något åt detta?

Det måste finnas någon metod för att få andra överfall kompatibla med toppen?
I annat fall är ju toppen bara skrot.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1460296
Plana av överfallen lite grann och sedan arborra om lägena. Men ska det bli bra så är det ett jobb man lär lämna till någon som har maskiner för det och det kostar.

Men sen är det ju en äldre motorkonstruktion där det är lite generöst med spel och det är trots allt oljefilmen som utgör lager för kammen. Så frågan är ju hur kritiskt det är egentligen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1460381
Det finns nog lagom marginal, det viktigaste är ju att kammen inte snedbryts eller nyper någonstans. Det är väl just snedbrytningen som kan vara svårt att få till med "fel" överfall, och svårt att upptäcka utan extremt noggranna mätningar. En snedbrytning på kammen kan vara lurig, antingen kan kammen gå av nästan direkt, eller så överlever den flera tusen mil och år innan den knäcks. Men snedbrytning kommer utan tvekan döda kammen i förtid.

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]