- sön 20 jun 2021, 11:44
#1450854
Hej
Jag har ett amatörbyggt fordon med tjänstevikt på 1000kg och glasfiberkaross.
Bilen är reggad med B21A motor i papperna och nu funderar jag på hur jag ska skrämma upp bilen inom rimlig nivå för kanske fortfarande kunna hävda att det är B21 enligt papperet. 200hk hade varit trevligt. Bilen är besiktningsbefriad så det är mest ifall jag åker på en flygande som jag är lite orolig.
Idag kör jag med klr T5 trimkam, extraktorrör, 531 topp och dubbla fajs 45.
Har funderat på borrning eller peta ner B23-block, har också funderat på överladdning kompressor/turbo.
Bilen är ju rätt lätt, så jag kanske inte behöver vridet utan snarare mer Hk.
Men det kanske ger för lite att byta volym/block och kanske bättre att satsa på t.ex insprutning och kompressor. Insprutning blir dock också uppenbart med blotta ögat att det inte är B21A
Flera vänner tycker jag borde slänga in en modernare motor, men då känns det verkligen uppenbart att jag modifierat bilen och jag får en regg-bes om jag blir stoppad.
Tips mottages gärna på alternativ. Eller röstar ni också för ett rent motorbyte?
Isåfall vad? Idag har jag en M45 låda, så en motor med bolt-on eller adapterplatta för M45 vore najs.
Jag har ett amatörbyggt fordon med tjänstevikt på 1000kg och glasfiberkaross.
Bilen är reggad med B21A motor i papperna och nu funderar jag på hur jag ska skrämma upp bilen inom rimlig nivå för kanske fortfarande kunna hävda att det är B21 enligt papperet. 200hk hade varit trevligt. Bilen är besiktningsbefriad så det är mest ifall jag åker på en flygande som jag är lite orolig.
Idag kör jag med klr T5 trimkam, extraktorrör, 531 topp och dubbla fajs 45.
Har funderat på borrning eller peta ner B23-block, har också funderat på överladdning kompressor/turbo.
Bilen är ju rätt lätt, så jag kanske inte behöver vridet utan snarare mer Hk.
Men det kanske ger för lite att byta volym/block och kanske bättre att satsa på t.ex insprutning och kompressor. Insprutning blir dock också uppenbart med blotta ögat att det inte är B21A
Flera vänner tycker jag borde slänga in en modernare motor, men då känns det verkligen uppenbart att jag modifierat bilen och jag får en regg-bes om jag blir stoppad.
Tips mottages gärna på alternativ. Eller röstar ni också för ett rent motorbyte?
Isåfall vad? Idag har jag en M45 låda, så en motor med bolt-on eller adapterplatta för M45 vore najs.