I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av OTAK
#1448910
Ber om ursäkt om det är fel delforum men tänker att det är en fråga som är bredare än bara den modell jag råkar ha.

Har en S40 T4, fas 1. Har dykt upp med udda mellanrum att varvtalsläget hoppar. Detta kan dyka upp med flera månaders mellanrum och har inte kunnat komma på några gemensamma nämnare för tillfällena det hänt. Det pågår en halv minut till en minut och sen försvinner det för att dyka upp oväntat igen en vecka eller 4-8 månader senare.

Nu senast dök det upp under körning, jag känner hur något "händer" med gasen, inga hugg utan bara lätta tapp i varvtal, jag stannar bilen och låter den gå ner på tomgång där jag hinner få fram mobilen och filma varvtalsmätaren (äntligen!). Det pågår som ni ser i filmen en liten stund och tomgången blir sen normal igen.

Har försökt på annat forum tidigare, filmen går att ladda ner från den posten: https://volvoforums.com/forum/sights-n- ... eo-106424/

Tändstift, tändspolar och batteri är nya/fräscha.

Någon som vet vad detta kan vara?

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]