I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1444149
Har inget med helbilsgodkännandet att göra, men nej man får inte byta motor hur som helst. T om årsmodell -76 är det "fritt", 76-92 får man byta till en orginalmotor med katalysator(men bara om effekten på motorn är inom gränserna för bilen i fråga), på dieslar gäller det upp t om -99 om jag minns rätt. En dag nyare än så är det kört på. Då är ombyggt fordon enda vägen, med allt det innebär.

Det jag undrar dock.... Varför köper man ett "projekt" och sen vill lämna bort allt arbete? Dessutom med "begränsad budget"? Det tar ju bort hela vitsen med ett projekt...
Ett motorbyte på verkstad kostar f.ö. minst 25k, exl. motorn. Det gäller om motorn är ett rakt byte... Måste styrboxar osv bytas/programmeras om så springer kostnaden iväg jäkligt fort.
#1444165
Lucif3r skrev: tis 04 maj 2021, 16:42 Har inget med helbilsgodkännandet att göra, men nej man får inte byta motor hur som helst. T om årsmodell -76 är det "fritt", 76-92 får man byta till en orginalmotor med katalysator(men bara om effekten på motorn är inom gränserna för bilen i fråga), på dieslar gäller det upp t om -99 om jag minns rätt. En dag nyare än så är det kört på. Då är ombyggt fordon enda vägen, med allt det innebär.

Det jag undrar dock.... Varför köper man ett "projekt" och sen vill lämna bort allt arbete? Dessutom med "begränsad budget"? Det tar ju bort hela vitsen med ett projekt...
Ett motorbyte på verkstad kostar f.ö. minst 25k, exl. motorn. Det gäller om motorn är ett rakt byte... Måste styrboxar osv bytas/programmeras om så springer kostnaden iväg jäkligt fort.
Köpte bil till familjen sen kom intresset efteråt… Förstår inte vad du menar med att lämna bort arbete? Tack för infon då blir det ingen annan motor.
#1444309
Lucif3r skrev: ons 05 maj 2021, 17:57 Du efterfrågade ju verkstad för motorbyte, det är ju att lämna bort jobbet ;-)
Eftersom jag inte har någon mekanikerutbildning så kändes det väll som mest lämpligt 🥸

Nej men jag hade väll önskat det var lättare att byta upp sig med gammal kaross helt enkelt. Men men ✌️

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]