I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Bength
#1443662
Jag har en V60 II D4.
Funderar på att köpa en motoroptimering.
BSR har ingen till senaste gen V60 D4.
Tittar på TuningChip. Det ger en ökning från 190=>260hk.
Finns det någon som har erfarenhet av TuningChip?
Kommer drivlinan hålla?
Jag är ingen som vrålkör hela tiden, tvärtom. Men vill ha lite extra tryck ibland uppe i fart.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1443705
Hurvida drivlinan kommer hålla eller ej beror på hundratals olika faktorer. Körstil är väl den mest avgörande. Drivlinan lär inte rasa första gången du kör iaf, men i framtiden? Vem vet...
Det medför alltid en risk att trimma/optimera en bil, om än väldigt liten i många fall. Men körstilen är som sagt det största faktorn. Plågar man motorn på låga varv, eller ligger på varvstopp, karateväxlar osv så lär det inte hålla vidare länge. Kör man med förnuft brukar även "underdimensionerade" saker hålla. Skicket på motorn i fråga spelar också roll. En sliten halv-dålig servad motor kommer inte överleva lika länge som en fräsh och välservad motor. osv osv
Men oavsett så kommer trim/optimering slita mer på motorn än orginal.

Har ingen erfarenhet av varken bilen eller chippet i fråga, utan detta är bara generellt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1443732
Den håller, Volvo har överdimenionerade drivlinor. Jag har trimmat alla mina Volvo sedan 740 tiden och jag kör som ett svin och har aldrig haft sönder något. Nuvarande xc60 D4a har 250HK/500NM och den ska få steg 3 i sommar med 310HK/570NM

Bilen har varit optimerat sedan ny 2016. Dagens bilar är ju oftast samma drivlina bara med olika mjukvaror.
Rekomenderar dok mjukvara istället för boxar. BSR brukar vara tidigt ute me det mesta till Volvo, de går lixom hand i hand och har alltid gjort
Användarvisningsbild
av snepo
#1443772
Har ingen egen erfarenhet om Tuning chip. Men har läst om dom.Det var väl inte så positiva saker. För övrigt håller jag med Derank. BSR är bra. Har själv använt dom. Även TM chiptuning.

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]