I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425729
Ja, vad tror ni om Steg 1+ till en D4 VEA?
Håller det ihop eller riskerar man att allt brakar ihop en vacker dag?
Det kanske inte går ihop med Polestar, eller ligger det kvar om BSR raderas/plockas bort vid service?

Kommer såklart inte pressa bilen varje dag, men ibland är det inte fel att ha ännu lite mer effekt.
Min bil har för övrigt varit förskonad från alla "VEA-typiska" fel, nu har den rullat nästan 12700 mil.

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3155/vol ... d-4204-t14
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1425761
Lurade själv på om man skulle stoppa fingrarna i syltburken, kommer dock bara fram till att man skulle gjort det vid köpet typ för att få någon som helst ekonomi i det hela men samtidigt varför inte bara ha lite skoj tänker man till ibland. Är alltså kluven ;-) Att prylarna håller betvivlar jag inte alls, annars hade de inte funnits kvar efter så här många år
av Henkan
#1425769
Mejla BSR och fråga om de har någon eller kan göra en "optimering" för en bil med Polestar. Det finns en firma som heter GDM Performance, de har olika trim för D4 med och utan Polestar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425829
Tack för era svar!
Frågan och några följdfrågor ställda.
Väntar på svar... :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425847
Här gick det undan med svaren :-)

Inga problem att lägga BSR uppe på Polestar.
Tar man bort BSR alt. att det raderas så får bilen Polestareffekten, inte fabrikseffekten.
Tydligen behålls dessutom växellådans mönster som Polestar innebär när man lägger in BSR.
Perfekt ju :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1425849
Följdfrågan blir då, är BSRs trim helt kompatibelt med Polestars växellådeändringar?
Att plocka ut mer effekt får ju göras försiktigt på lägre växlar så man inte drar sänder något. Jag tänker då att flyttade momentbegränsningar funkar med originalprogram på lådan men kanske inte vid polestaruppdaterad låda. Mest en tanke.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425975
Cotag skrev: tis 26 jan 2021, 22:21 Följdfrågan blir då, är BSRs trim helt kompatibelt med Polestars växellådeändringar?
Att plocka ut mer effekt får ju göras försiktigt på lägre växlar så man inte drar sänder något. Jag tänker då att flyttade momentbegränsningar funkar med originalprogram på lådan men kanske inte vid polestaruppdaterad låda. Mest en tanke.
Enligt BSR så är det kompatibelt.
Man lägger BSR "på" Polestar men eftersom BSR inte gör något åt lådan så kommer växlingsmönstret som blir med Polestar att behållas.
Att något havererar är ju största faran, helt klart. Egentligen den enda punkten som gör att en del av mig tvekar...
Den delen säger: "Köp nya sommardäck istället..." :-)

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]