Lindberg91 skrev:1. Är det någon skillnad mellan generationerna på montern eller är allt de samma?
Det finns en hel del skillnader mellan versionerna. Så det är värt att kolla upp lite mer noga innan beroende på vad man har för planer vilken version som är bäst för det man tänkt göra med bilen.
Lindberg91 skrev:2. Är det något speciellt man borde tänka på när man håller på och byter motorn?
En T6 är groteskt stor och tung. Så det är trångt åt alla håll och så lär man tänka på vad som blir varmt. Vikten på motorn ställer till det en hel del vad gäller viktfördelning och så är framvagnen rätt klen. Och när vi ändå är inne på det där med vikt så lär man ju fundera lite på bromsar också då originalen inte är allt för stora. Sen ska man ha plats med en växellåda och kardantunneln på en 240 är inte hur stor som helst. En annan sak att fundera på är ju vad man ska köra med för styrsystem till motorn eftersom det valet kommer att styra en del saker som lär göras.
Ska jag vara helt ärlig så hade jag funderat på en annan maskin än en T6. Stor, tung och man lär lägga en del pengar och tid på att fixa fram delarna som krävs för att ens kunna sätta den i bilen.
Lindberg91 skrev:3. Vad kan allting kosta på? Jag tänker mellan 50-70k
50k tror jag är lågt räknat. Vad ska du köra med för styrsystem? Växellåda? Koppling? Svänghjul? Ska du öppna motorn? Hur ska du göra med grenrör/turbo? Motorfästen? Växellådsfäste? Bakaxel? Bränslesystem? Ska den reggas för gata?
Så det är svårt att säga nåt om kostnad. Det varierar mycket beroende på vilka krav man har och om man har möjlighet att bygga saker själv. Det som jag däremot vet efter allsköns projekt, det är att det alltid blir dyrare än man tänkt sig. Speciellt om man bygger från grunden.