I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Lindberg91
#1423206
Hej! Har tänkt lite på att bygga en Volvo 240 med en t6 motor i. Jag tänkte köpa en t6a från en s80 och har lite frågor.
1. Är det någon skillnad mellan generationerna på montern eller är allt de samma?
2. Är det något speciellt man borde tänka på när man håller på och byter motorn?
3. Vad kan allting kosta på? Jag tänker mellan 50-70k
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1423213
1. Visst skiljer det mellan T6-motorerna, men kör du den "vanliga" S80-t6an på 272hk så är dom lika.
2. Att du kommer få väldigt svårt att regga den. T6 är "lite" för kraftful för en 240, sisådär 80hk + en jävla massa vrid för mycket. 240 går inte ens regga med en riktig T5a(t ex B5234FT från 850), utan måste begränsa sig till LTT-5orna.
3. Beror väl på... Att bara byta motorn och få den att fungera kostar inte speciellt mycket, kanske 20k? Ska du däremot regga den så.... då blir det dyrt, vetefasen om 70k räcker då ens... Hade det varit en 740 eller 940 hade det (troligen) varit mycket billigare, men 240 är för svag i sin konstruktion för att en T6a ska bli godkänd utan *rejäla* modifikationer av karossen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1423228
Lindberg91 skrev:1. Är det någon skillnad mellan generationerna på montern eller är allt de samma?
Det finns en hel del skillnader mellan versionerna. Så det är värt att kolla upp lite mer noga innan beroende på vad man har för planer vilken version som är bäst för det man tänkt göra med bilen.
Lindberg91 skrev:2. Är det något speciellt man borde tänka på när man håller på och byter motorn?
En T6 är groteskt stor och tung. Så det är trångt åt alla håll och så lär man tänka på vad som blir varmt. Vikten på motorn ställer till det en hel del vad gäller viktfördelning och så är framvagnen rätt klen. Och när vi ändå är inne på det där med vikt så lär man ju fundera lite på bromsar också då originalen inte är allt för stora. Sen ska man ha plats med en växellåda och kardantunneln på en 240 är inte hur stor som helst. En annan sak att fundera på är ju vad man ska köra med för styrsystem till motorn eftersom det valet kommer att styra en del saker som lär göras.

Ska jag vara helt ärlig så hade jag funderat på en annan maskin än en T6. Stor, tung och man lär lägga en del pengar och tid på att fixa fram delarna som krävs för att ens kunna sätta den i bilen.

Lindberg91 skrev:3. Vad kan allting kosta på? Jag tänker mellan 50-70k
50k tror jag är lågt räknat. Vad ska du köra med för styrsystem? Växellåda? Koppling? Svänghjul? Ska du öppna motorn? Hur ska du göra med grenrör/turbo? Motorfästen? Växellådsfäste? Bakaxel? Bränslesystem? Ska den reggas för gata?

Så det är svårt att säga nåt om kostnad. Det varierar mycket beroende på vilka krav man har och om man har möjlighet att bygga saker själv. Det som jag däremot vet efter allsköns projekt, det är att det alltid blir dyrare än man tänkt sig. Speciellt om man bygger från grunden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1423602
Jag skulle rekommendera den "enkla" vägen och kasta i en "T5"a istället. Jag säger "T5" eftersom du måste ha en LTT-modell, dvs (vanligast) 193hk-modellen. När den är reggad med det kan du ju göra en fuling och stoppa i en "riktig" T5a om du vill. Dom är visuellt identiska, och oddsen att någon kollar motorkoden efter reggningen är väldigt liten.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]