I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av DuettNisse
#1420791
Köpte ny B20 till min Duett. Visade sig vara ordentligt trimmad med dubbla Weber 45:or och extraktorrör. Dessvärre får jag inte plats med dessa grejor utan att bygga om karossen. Så jag satte dit den Stromberg 175 cd som satt på den gamla motorn samt originalgrenröret och hoppades att det skulle fungera till besiktning. Dessvärre går motorn inte alls bra på lågvarv och dör på tomgång. Undrar om någon vet hur jag ska göra? Går det att tillfälligt strypa inloppen i motorn? Eller går det att justera förgasaren så att den ger mer bensin? Men då måste jag få tag på justeringsverktyg till den. Eller har någon ett klokt tips?
av DuettNisse
#1420964
Grundet till problemet är att jag inte vet på vilka sätt motorn är trimmad. Jag tänker ändå att det borde kunna gå hyfsat med en enkel förgasare.
Användarvisningsbild
av Funk
#1420969
En trimkamaxel ger som regel dåligt vaccum på tomgång, Strombergare och SU behöver stabilt vaccum för att fungera..inte så lättlöst.
För framtiden , se om du kan hitta ett insug och förgasare i form av en tvåports Weber 28/36 eller 36/36 vilken troligen får plats och funkar med trim.

/Thomas
av DuettNisse
#1421071
Tack för tipset!
Hade en tanke om att testa med en av Weber 45 förgasarna tillsammans med ett enkelt insug. Men det kanske är dömt att misslyckas?
av PelleLin
#1433472
Du har nog en trimkam i som du behöver bra med sås till på lågvarv...skulle kanske kunna fungera med en weber 36/36, annars får du modifiera innerskärmen ;-) , det fick jag göra i mina Amazoner på den tiden det begav sej :-)
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]