I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1412801
Lucif3r skrev:Ombyggt fordon kan man typa om, ja. MEN, ombyggt fordon kräver just... markant ombyggnad av fordonet. Du kan ju inte bara ändra motorn och regga som ombyggt, utan du måste BYGGA OM bilen med andra delar(bromsar, hjulupphängning, styrning osv).
Dyrt, komplicerat, och knappast värt det för 5 öre bara för att få dubbla weber 45or.
Njaä. Visserligen inte bara för att få weber 45 men om man har det som hobby att bygga om bil kan ju weber 45 vara en del i projektet. Slänger man på ett kjolpaket spojler m.m är ju motorn lika mycket kul att ändra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1412810
Klassas inte förstärkning av kaross som ombyggt fordon?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1412816
Det beror helt på hur omfattande förstärkningen är. T ex bulta fast "ambulansstag" på en 7/900-serie gör mycket för karossen, men tas inte ens med i åtanke när det gäller ombyggt fordon.
Samma gäller fjäderbensstag och/eller bur.

Börjar man kapa och ersätta balkar, eller svetsar grova försärkningar mellan balkarna, så kan det säkerligen tas med i åtanke. Men man måste vara lite försiktig när det gäller sånt, det är lätt hänt att man "gör för mycket" ändring på orginalstommen, och då klassas det inte längre som ombyggt, utan amatörbyggt, vilket kommer kräva ÄNNU mer modifkationer. Dvs, det är lätt hänt att man står där med en bil som är för mycket ombyggd för ombyggt fordon, men för lite ombyggd för amatörbyggt.

Det "lättaste" är att byta ut hela bromssystemet och bakaxeln(till en som inte fanns på bilmodellen i fråga och som inte passar bolt-on), samt motorn. Och eftersom motorn i fråga kommer vara ombyggd kommer det även krävas ett effektintyg för att bevisa att motorn inte har för mycket effekt för karossen. En 240 har väl typ 220hk/280nm som max gräns.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1412826
Asch vad petiga dom blivit.
Min kusin bytte motorer i amazoner med mer än så.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1413480
Lucif3r skrev:Det var bättre förr"
Japp det mesta var bättre förr det säger jag ofta :-) . Men hade man en B20 med riktigt rått trim i Amazonen eller 140in fick man byta motor före besiktning även förr i tiden. Eller om snuten fick ögona på det. Då vart det ett föreläggande om regbesikting o det var ju bara o fet glömma i med original spisen o bessa och byta igen sedan till nästa gång. Sånt orkar jag inte idag. Nu skaffar jag en bil som är starkare från fabrik om jag vill ha det.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]