Sida 1 av 2

B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 00:08
av Kockobello
Hej jag har ganska nyligen köpt en kanonfin 244 med en b23 förgasar snurra som gått ca 17000 mil. Motorn är helt standard i dagsläget.

Nu är det så att jag inom kort ska köpa en 531 topp som jag tänkte slänga på. Kommer det att passa bolt on och kommer det att lira med orginalförgasaren, avgas, tändning mm eller måste jag göra andra ändringar?

Fler tankar finns och mer ändringar kommer att ske men någonstans ska man ju börja.

Är ny på Volvo prylar och tänkte jag skulle lära mig något nytt då jag gillar att skruva.

Tacksam för svar

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 01:09
av Kockobello
Kommer det att ge någonting att byta ut toppen som sitter idag mot en standard 531 undrar jag också?

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 10:33
av Marlboroman
Toppen passar. Sen om det ger så mycket blir en komplicerad fråga att svara på. En 531 har större kanaler vilket inte alltid är bra i alla lägen och dessutom så sänks kompressionen lite vilket man tappar effekt på. Att bara byta topp blir en del jobb för i stort sett ingenting. Däremot om toppen planas och man använder en en lite vassare kamaxel så öppnas möjligheter till mer effekt.

Original förgasare och tändning hänger med ett tag, men ska man börja jaga effekt lite mer seriöst så kommer man behövs göra något åt dem sakerna med.

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 10:43
av White
Jag körde 531 på en B230E i en 244 jag hade en gång. Tillsammans med VX kam, extraktorgrenrör,
2,5" fullflödessystem och öppnare andningsvägar blev det riktigt najs.

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 12:00
av Kockobello
Det receptet som white skriver är utgångsläget för mig.
Senare är tanken att ordna med förgasare och portning planing eventuellt.
Är det någon som har några bra recept på sånt så mottages det gärna.

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 12:05
av White
Kockobello skrev:Det receptet som white skriver är utgångsläget för mig.
Senare är tanken att ordna med förgasare och portning planing eventuellt.
Är det någon som har några bra recept på sånt så mottages det gärna.
Du kommer väldigt långt utan att porta faktiskt. Den toppen hänger ändå med en bra bit.

Vill du ha en vassare kam hade jag kört H-kam, dock blir tomgången lite nervös.

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 13:25
av Kockobello
Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 14:19
av White
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 18:22
av Kockobello
White skrev: lör 11 jul 2020, 14:19
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.
Fint! Tack för bra svar.

Kan man köra med samma typ av kamrem tror du när man byter eller ska jag inhandla en med fler eller färre tänder?

Re: B23A trimma

Postat: lör 11 jul 2020, 18:48
av White
Kockobello skrev:
White skrev: lör 11 jul 2020, 14:19
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.
Fint! Tack för bra svar.

Kan man köra med samma typ av kamrem tror du när man byter eller ska jag inhandla en med fler eller färre tänder?
Du kör med original kamrem så länge du inte planar så pass att det krävs en med färre..