I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Kockobello
#1389941
Hej jag har ganska nyligen köpt en kanonfin 244 med en b23 förgasar snurra som gått ca 17000 mil. Motorn är helt standard i dagsläget.

Nu är det så att jag inom kort ska köpa en 531 topp som jag tänkte slänga på. Kommer det att passa bolt on och kommer det att lira med orginalförgasaren, avgas, tändning mm eller måste jag göra andra ändringar?

Fler tankar finns och mer ändringar kommer att ske men någonstans ska man ju börja.

Är ny på Volvo prylar och tänkte jag skulle lära mig något nytt då jag gillar att skruva.

Tacksam för svar
av Kockobello
#1389944
Kommer det att ge någonting att byta ut toppen som sitter idag mot en standard 531 undrar jag också?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1389970
Toppen passar. Sen om det ger så mycket blir en komplicerad fråga att svara på. En 531 har större kanaler vilket inte alltid är bra i alla lägen och dessutom så sänks kompressionen lite vilket man tappar effekt på. Att bara byta topp blir en del jobb för i stort sett ingenting. Däremot om toppen planas och man använder en en lite vassare kamaxel så öppnas möjligheter till mer effekt.

Original förgasare och tändning hänger med ett tag, men ska man börja jaga effekt lite mer seriöst så kommer man behövs göra något åt dem sakerna med.
av Kockobello
#1389978
Det receptet som white skriver är utgångsläget för mig.
Senare är tanken att ordna med förgasare och portning planing eventuellt.
Är det någon som har några bra recept på sånt så mottages det gärna.
Användarvisningsbild
av White
#1389980
Kockobello skrev:Det receptet som white skriver är utgångsläget för mig.
Senare är tanken att ordna med förgasare och portning planing eventuellt.
Är det någon som har några bra recept på sånt så mottages det gärna.
Du kommer väldigt långt utan att porta faktiskt. Den toppen hänger ändå med en bra bit.

Vill du ha en vassare kam hade jag kört H-kam, dock blir tomgången lite nervös.
av Kockobello
#1389994
Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Användarvisningsbild
av White
#1389999
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.
av Kockobello
#1390043
White skrev: lör 11 jul 2020, 14:19
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.
Fint! Tack för bra svar.

Kan man köra med samma typ av kamrem tror du när man byter eller ska jag inhandla en med fler eller färre tänder?
Användarvisningsbild
av White
#1390050
Kockobello skrev:
White skrev: lör 11 jul 2020, 14:19
Kockobello skrev:Funkar h kammen utan att byta något annat i toppen?
Vad skiljer den från vx3? Lyft, duration mm?
Och vart hamnar effektkurvan?
Ja H-kamen funkar.

Både lyft och duration skiljer. H-kam är Volvos vassaste kam till Rödblocken, så effektkurval ligger bäst på höga varv.
Fint! Tack för bra svar.

Kan man köra med samma typ av kamrem tror du när man byter eller ska jag inhandla en med fler eller färre tänder?
Du kör med original kamrem så länge du inte planar så pass att det krävs en med färre..

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]