I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Focksson
#1382332
Har lossat insug och spjällhus på min V70n. Har läst olika tips om vad man ska rengöra packningsytan med, kniv, stämjärn, rakblad.
Packningsborttagare, thinner, bromsrengöring, Scothbrite, våtslippapper 400 osv.

Jag gjorde rent med Svinto, trots att det är aluminium gick det riktigt fint utan att repa. Packningsresterna försvann hyfsat lätt ändå.
Men nu när jag ska ha dit den nya packningen undrar jag om jag kan ha på något för att underlätta demontering nästa gång?

Packningen mellan insug och motor lämnade inga rester vilket är väldigt tacksamt såklart. Kan man åstadkomma detta genom att smeta på silikonfett, motorolja eller liknande vid montering?
Skapar det andra problem?
Tätar inte ordentligt kanske?

Kan tillägga att det är första gången jag ska montera en packning av denna sorten trots att jag har mekat en del.
av Focksson
#1382333
Packningar är väl gjorda i olika material så det kanske i så fall kräver olika fett misstänker jag?
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]