I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av torparn11
#1378217
Halloj.
Har en V70 T5 - 05 som jag börjat trimma. Och min fråga är hur mycket automatlådan klarar av innan den ger upp, är en geartronic. Har andra spridare, 3" downpipe med 100 cells katalysator, eftermarknadsintercooler, rör från DO88, 2.5" sportsystem samt annan programvara. Med dom här grejerna skulle jag gissa på ca 360hk, skulle kunna tänka mig att omkring 450-490Nm. Nu skulle jag vilja byta turbo och byta till ett annat sprut. Frågan är om lådan håller för omkring 450hk och runt 550-600Nm? Finns det någon här som trimmat en V70 med automat och haft runt den här effekten?
av Leopold
#1378250
Du skriver inte vad det är för automatlåda du har.

Om det tex är en AWTF-80 SC så ligger max vrid enligt tillverkaren på ca 440 Nm om jag minns rätt. Men det är bara att googla på din växellåda så ser du.
av torparn11
#1378522
Det är en AW 55-56 enligt Volvo men hittar ingen information om den. Förmodligen dålig på att söka.
av Leopold
#1378527
Jag gjorde en snabbslagning och hamnade på en Wikipedia-artikel om V70: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Står så här ang V70R 2004: ” Aisin AW 55-50SN, har en vridmomentsbegränsning till 350 Nm för att passa växellådans maxkapacitet.”

Lådan kan även ha beteckningen Aisin AF33 om man vill söka vidare.

Så det är förmodligen den lådan du har (5-växlad), TF80-SC kom först 2006 (6-växlad).

Hur mycket man kan belasta en automatlåda utöver angiven maxkapacitet känner jag inte till, beror säkert på hur ofta och hur länge osv. Det är möjligt att lådan momentbegränsar motorn om den känner av för högt ingående vridmoment, ingen aning men det finns säkert andra som vet eller rent av testat.
av torparn11
#1378790
Pratade med han som mappar min bil och jag ligger redan på gränsen så får nöja mig med det jag har. Ville bygga om från automat till manuell men det var inte så lätt så fick lägga ner det.
av KalleJ
#1378798
Bara sätta momentbegränsning på alla växlar vid låga varvtal. Borde inte vara några problem. Så jaga några extra hästkrafter går ju, men blir ju inte samma sak om man inte får samma spark i ryggen.

Finns väl finnas andra automatlådor som borde gå att stoppa i annars, men lär ju inte vara gratis.
av Leopold
#1378843
KalleJ skrev:Bara sätta momentbegränsning på alla växlar vid låga varvtal. Borde inte vara några problem.
...
Finns väl finnas andra automatlådor som borde gå att stoppa i annars, men lär ju inte vara gratis.
Hur gör du detta? Hyfsat moderna automatlådor är troligen ett av de mest komplexa systemen som finns i hyfsat moderna bilar, de har egna styrenheter och en oherrans massa sensorer som lämnar uppgifter till hur lådan ska bete sig under alla tänkbara driftsförhållanden, även adaptiva funktioner. En standardfunktion på bla TF80-SC (och jag gissar även på föregångaren i Volvos successionsordning, AW 55-50SN) är momentbegränsning vid växling som ju är ett känsligt läge.

Automatlådans styrenhet kommunicerar med motorns styrenheter fortlöpande för att upprätthålla specificerade driftsförhållanden.

Ett tips för att ge dessa automatlådor bra förutsättningar att klara litet tuffare utmaningar är att göra ordentliga oljebyten till specificerad olja (inkl ”flush” dvs skölja rent lådan med lämplig olja) med åtminstone 10.000 mils intervall. Vid hårdare belastning oftare.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
#1378845
Går att sätta momentbegränsnings kurva på Saab T7 styrsystem iaf har inget med växellådan att göra. Roadspeed vs RPM och en tabell.
Gick ju t.o.m att se begärt och max NM med openSID på intrumentpanelen.
Men Saab visste hur man byggde bilar också :-D

Kunde även se hur max NM ökade när arbetstemperaturen gick upp.

Skulle säkert gå om ECUn får signal från kopplingen eller växellådan när man växlar också. Ingen aning om det finns dok.
av torparn11
#1378873
Leopold skrev:
KalleJ skrev:Bara sätta momentbegränsning på alla växlar vid låga varvtal. Borde inte vara några problem.
...
Finns väl finnas andra automatlådor som borde gå att stoppa i annars, men lär ju inte vara gratis.
Hur gör du detta? Hyfsat moderna automatlådor är troligen ett av de mest komplexa systemen som finns i hyfsat moderna bilar, de har egna styrenheter och en oherrans massa sensorer som lämnar uppgifter till hur lådan ska bete sig under alla tänkbara driftsförhållanden, även adaptiva funktioner. En standardfunktion på bla TF80-SC (och jag gissar även på föregångaren i Volvos successionsordning, AW 55-50SN) är momentbegränsning vid växling som ju är ett känsligt läge.

Automatlådans styrenhet kommunicerar med motorns styrenheter fortlöpande för att upprätthålla specificerade driftsförhållanden.

Ett tips för att ge dessa automatlådor bra förutsättningar att klara litet tuffare utmaningar är att göra ordentliga oljebyten till specificerad olja (inkl ”flush” dvs skölja rent lådan med lämplig olja) med åtminstone 10.000 mils intervall. Vid hårdare belastning oftare.
Det där med att byta olja i lådan har jag pratat med Volvo om och om lådan fungerar som den ska så skulle man tydligen inte hålla på att byta oljan. Har hört från dem som säger att man ska byta oljan och den andra som säger att inte röra oljan om lådan fungerar. Det dem sa på Volvo var att bytte man olja i lådan som fungerar kunde det bli sämre pga att det kan lossna avlagringar som sätter sig i kanalerna, Hurvida detta är sant eller inte vet jag inte men tänker att Volvo själva borde veta vad som är bäst för bilen. Har själv varit inne på att byta oljan men inte vågat pga vad Volvo sade.
av torparn11
#1378875
KalleJ skrev:Går att sätta momentbegränsnings kurva på Saab T7 styrsystem iaf har inget med växellådan att göra. Roadspeed vs RPM och en tabell.
Gick ju t.o.m att se begärt och max NM med openSID på intrumentpanelen.
Men Saab visste hur man byggde bilar också :-D

Kunde även se hur max NM ökade när arbetstemperaturen gick upp.

Skulle säkert gå om ECUn får signal från kopplingen eller växellådan när man växlar också. Ingen aning om det finns dok.
Vet faktiskt inte om det går men det skulle nog inte en lika rolig bil om den gick in och begränsade hela tiden. Helt ärligt vet jag faktiskt inte när momentbegränsaren går in, från stillastående förstår jag men inte hur den går in och begränsar på resten av växlarna. Ska sätta mig in i lite mer hur det fungerar.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]