I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1371303
Är man lite vaksam på Blocket etc så kan man ju komma över delar ganska billigt. Jag köpte ett Ferrita 3" inkl. racekatt till min V70 2.5T -99 för 3000:- på blocket och en 16T på ett brittiskt volvoforum för 1000:- för några år sedan. Eventuellt har du ett schysstare grenrör i din 01:a redan från början. Det som satt i min -99a från början såg inte direkt optimalt ut flödesmässigt i kollektorn. Sen 5x blåa T5-spridare från Ebay för nån tusenlapp.

Vill man börja pilla med mappning själv så kan jag varmt rekommendera följande tråd som handlar om Bosch ME7 (men det kräver ordentligt med investeringar i form av tid ifall man vill göra det själv):
http://nefariousmotorsports.com/forum/i ... opic=340.0
av Libbe
#1371372
Jonte94 skrev: tis 11 feb 2020, 20:10 jo så långt har jag förstått att det är mycket som måste följas med i motorn för den skall hålla och klara av det men det som var mera frågan är om det verkligen är 100% samma i 2.4t som i t5 motorn bara att t5 har 16t turbo , isåfall borde det ju funka med enbart steg 1 ( t5 ) samt den turbon?

Om det inte är samma är jag ju med dej om det behövs större IC , nya vevstakar , utblås etc men när jag läst så säger alla det är samma så slog tanken mig bara , kunde man göra så liksom då det är några tusen extra bara för 50hp mer.

Ursäkta om jag skriver luddigt
T5:an har större Ventiler och större förbränningsrum än 2,4T Så toppen skiljer
av SubMarine
#1371380
Libbe skrev: ons 25 mar 2020, 10:34
T5:an har större Ventiler och större förbränningsrum än 2,4T Så toppen skiljer
Enl L-M-Rs hemsida så är det samma diameter på ventiltalrikarna.
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]