I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Jonte94
#1364132
Hejsan har läst x antal saker samt googlat här å där . Då det finns 1000 olika saker men ingen gav mig 100% svar så tänkte jag fråga här istället.

Har en v70n 2.4t automat som är tänkt att trimma och pilla lite med. Det som är målet här är cirka 280-300hp och om möjligt få goare motor ljud . Såg att exempel bsr hade massa steg att gå men kostar ofantliga summor för få dom sista hp man skulle vilja ha som mål . Steg 1 var 200 org till 250 ish hp.

Sätt att många som skrivit säger att ändå som skiljer mellan 2.4t och t5 motorn är turbon då 2.4t har en 13t och t5 har en 16t .

Skulle man kunna byta turbo till 16t och använda bsr steg 1 för t5 motorn i samma årsmodell? Skulle sparat ofantliga summor , för om det stämmer så skulle man inte behöva byta intercooler spridare etc men tänkte ni proffs på forumet här vet bättre än mig.

Sen har jag även tänkt skaffa 2.5 tums halv system tror jag det heter . Från katen och bakåt .

Tacksam för alla svar då jag är lite ny inom bil trimnings världen och tycker allt är jätte intressant
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1364140
Inte helt enkelt att bara trimma. Alla delar måste samspela med varandra. En viss turbo från exempel BSR så har de en anpassad mappning för den. Men jag är tveksam till att det bara är att skruva dit deras turbo och bara lägga in mappningen.

Anledningen till att det är dyrt, är för att de behöver ha bilen ett par dagar för att anpassa mappningen till just din bil. Ingen bil är den andra lik när det gäller trimning, det ska också fungera så felfritt som möjligt.
av Jonte94
#1364148
jo så långt har jag förstått att det är mycket som måste följas med i motorn för den skall hålla och klara av det men det som var mera frågan är om det verkligen är 100% samma i 2.4t som i t5 motorn bara att t5 har 16t turbo , isåfall borde det ju funka med enbart steg 1 ( t5 ) samt den turbon?

Om det inte är samma är jag ju med dej om det behövs större IC , nya vevstakar , utblås etc men när jag läst så säger alla det är samma så slog tanken mig bara , kunde man göra så liksom då det är några tusen extra bara för 50hp mer.

Ursäkta om jag skriver luddigt
av mikebike
#1364155
Är det inte högre komp i 2.4 T?

Jag chipade min och monterade Ferrita hela vägen. Den bromsades till 252 hkr och man såg att turbon inte räckte till på högre varv.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1364177
Jonte94 skrev:Sätt att många som skrivit säger att ändå som skiljer mellan 2.4t och t5 motorn är turbon då 2.4t har en 13t och t5 har en 16t .
Det är helt fel. Det är 2 olika motorer med en rad tekniska skillnader. Spridare, kompression och motorvolym skiljer.

Jonte94 skrev:Skulle man kunna byta turbo till 16t och använda bsr steg 1 för t5 motorn i samma årsmodell?
Nja, det är väl förvisso möjligt men det kommer inte att bli riktigt bra. Steg 1 är gjort för original turbo och spridare som i vilket fall säger stopp innan 16T'n gör det.
av Jonte94
#1364204
Marlboroman skrev: tis 11 feb 2020, 21:52
Jonte94 skrev:Sätt att många som skrivit säger att ändå som skiljer mellan 2.4t och t5 motorn är turbon då 2.4t har en 13t och t5 har en 16t .
Det är helt fel. Det är 2 olika motorer med en rad tekniska skillnader. Spridare, kompression och motorvolym skiljer.

Jonte94 skrev:Skulle man kunna byta turbo till 16t och använda bsr steg 1 för t5 motorn i samma årsmodell?
Nja, det är väl förvisso möjligt men det kommer inte att bli riktigt bra. Steg 1 är gjort för original turbo och spridare som i vilket fall säger stopp innan 16T'n gör det.
Okey tack för enkelt svar , då fanns det skillnader så förstår att det inte blir bra då . Var Google som förvirrade mig. Då får jag nöja mig men enbart chippning för min bil då tills man har råd med resterande delar som är till för min.
av Libbe
#1370765
Som TS skriver.... 280-300 Hp Lär det ju kosta fläsk!! Ett nytt 3* system FRÅN Turbon med Racekat och hela vägen ut! + En Turbo är ju 20.000: Sedan skall du ha program varan! Och då blir det några tusenlappar till. Beroende på vad du väljer? Det är nog gränsfall att Orginal kylaren skulle fungera? Så sannolikt behöver du byta den,samt spridare.....om du skall till 300Hp (Men då är du ju inne på Steg4 och då krävs mappning
av KalleJ
#1370779
En turbo kostar inte 20.000, 16T och 19T är rätt billiga 7000kr och under. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/td04-16t.html
Du behöver nya spridare och större turbo, nya tändstift och en bra mapp. Vissa byter bränsletrycksregulator istället för spridare. Säkert fler småsaker men generellt så är det inte mer än så.
Avgassystem gör inte så mycket om man inte byter från turbon, grenröret ger mycket också. Men då börjar man behöva byta insug/intercooler också.
av Libbe
#1370786
KalleJ skrev:En turbo kostar inte 20.000, 16T och 19T är rätt billiga 7000kr och under. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/td04-16t.html
Du behöver nya spridare och större turbo, nya tändstift och en bra mapp. Vissa byter bränsletrycksregulator istället för spridare. Säkert fler småsaker men generellt så är det inte mer än så.
Avgassystem gör inte så mycket om man inte byter från turbon, grenröret ger mycket också. Men då börjar man behöva byta insug/intercooler också.
Det skrev jag i n t e heller,,,,,,,,,,,,,,,,, Avgassystemet 12000:- Turbo då ca 7 Blir väl närmare 20.000:-

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]