I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1334394
Hej,

Jag har en V60 D4 MY13 med D5204T3-motorn och har samma problem som många andra med varning för låg kylvätskenivå. Ingen vätska läcker utan det räcker att öppna locket ibland och släppa ut övertrycket.
Vad jag förstått så är det vanligaste mikrosprickor i antingen topp eller block.

Jag tänker demontera toppen på min och försöka inspektera vari felet ligger. Tanken är att med lite tur så är felet i toppen och då är det mer lättåtgärdat.

Är det någon som har erfarenhet av den typen av arbete på dessa motorer? Nåt speciellt att tänka på?
Har inte hållt på med common rail-dieslar så ingående tidigare och vill helst undvika att ställa till med det något, så vill helst lyfta av hela insprutningen för sig utan att sära på den, är det något som är görbart?
Var får man tag på åtdragningsmoment och dylikt? Lokala Volvo-verkstan? VIDA/TIS via subscription?
#1348306
Hej jag har samma fel!
Kan tyvärr ännu mindre än dej om hur man felsöker / åtgärdar.

Din tråd är den första tråden som jag sett om kompressions läckage.

Jag har en XC60 D5 My13, 18900 mil, manuell, Polstar trim sedan ny, min kusin körde de första 15000 milen.

Den enda felsökning som har skett är provtryckning av kylaren, inget utvändig läckage.
Inga felkoder.

Låg kylvätskenivå fick jag första gången vid resa till Tänndalen, med en säng på taket, (troligen lite mer turbotryck än vad jag normalt använder).

Jag har följande felfall
ett tickande ljud på tomgång, som från en ventil
tidigare har motorn dragit villigt från 1000 rpm, behöver den ca 1500 rpm för att dra vettigt, men med "buller"

Vill gärna höra vad du gör.

/ Staffan Persson, 070-9298474
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]