I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1332545
Hej!
Som rubriken lyder. Fick min V70 D3 150hk MY16 Manuell optimerad av ansedd firma. Köpte bilen ny och levde då i en värld där husvagn inte var för mig. Nu lever jag med husvagn, därför blev optimering intressant.
Bilen blev oväntat mycket starkare redan från ca 1500 varv. Gick som fanken! Riktigt nice!
Dock! På 3ans växel slår den av, riktigt kraftigt, efter någon/några sekunder. Släpper man gasen en stund får man åter några sekunder med full kraft. 4,5 & 6ans växel samma sak, men den slår av tidigare. Fortsätter man gasa känns den riktigt trött. Även farthållaren påverkades och låg konstant några km/h under angiven hastighet.

Kontaktade givetvis firman och de kände inte igen fenomenet på min modell. Sa att de mappat flera d3.
Har nu fått en annan mapp som laddar betydligt snällare/tråkigare, men fungerar åtminstone.
Fick svaret att den/motorn/turbon inte pallar, därför slår den av.

Finns det någon som haft samma dilemma, eller vet om problemet går att åtgärda?
Vill ju mycket hellre ha den starka grymma mappen. Den är ju trots allt framtagen på en likadan motor..

Edit: Bilen har bara gått 5200 mil och blir 4år gammal i november.
#1332546
Antar att det är en D4204T9. Vad jag snappat upp här på forumet så har den maskinen enkel tubo med VNG, till skillnad från D3-maskinen med beteckning D4204T4 som egentligen är en "nertrimmad D4" med dubbla turbo, den senare är troligen lättare att skrämma ut mer kraft ur.
Det kan gissningsvis vara varför du får svaret att "motorn/turbon inte pallar, därför slår den av."
#1332547
Såg nu att BSR har, iallafall enligt deras hemsida, samma mjukvara till både D4204T9 och D4204T4.
Låter konstigt i mina öron när det är olika turbo på maskinerna. Men vad vet jag.
bsr.JPG
bsr.JPG (47.44 KiB) Visad 15217 gånger
#1332659
Det sitter en T9-motor i min bil.
Det framgår tydligt att mappen är avsedd för just den motorn. Firman kollade också, så klart, att "rätt mapp" användes.

Jag undrar om det kan bero på fel på komponenter i motorns eller turbons system..?
Det här med EGR-, magnetventiler och stag som sotar igen, kärvar och spökar..?
Är inte speciellt insatt i överladdning, i synnerhet inte en modern diesel..

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]