- sön 14 jul 2019, 17:21
#1326678
Hej,
Jag vet att detta är lite off topic, men skulle gärna se om någon kan ha några tips eller idéer om vad som är problemet.
Skulle behöva lite hjälp ang blårök från avgassystem och runt omkring infästningen vid grenrör och turbo.
Detta är fakta:
Bilen är en Fiat X1/9 med en Uno Turbo motor, den gamla Uno turbon rasade och vi bestämde oss för att göra en uppgradering när vi ändå gjorde om.
Vi har tagit en turbo från en Fiat Coupe 16v Turbo som först rasade och där turbon nu är helt renoverad och gjorda är alla modifikationer och allt passar, nya rör är dragna och bilen har startat och går utmärkt.
När vi startade den så rök det otroligt mycket från både avgasrör (utblås) och runt omkring turbo infästningen.
Vi märkte till en början oxå att det var blött av olja runtomkring infästningen mellan turbo och grenrör,
har sedan plockat isär och kollat och det är torrt i kanalerna mellan topp & grenrör efter det att den nyrenoverade turbon kopplades på.
Vi har oxå kopplat isär slangarna från vevhus ventilationen som är fria och pluggat ingångarna till både plenumröret och till den andra ingången (under röret) i röret till plenum röret (vid dumpventilen)
Tyvärr så ryker den fortfarande, dock vad vi tycker mindre än vad den gjorde förut.
Är det någon som har några tips om vad det kan vara för fel?
Varför den ryker?
Otroligt tacksam för svar och tips
Jag vet att detta är lite off topic, men skulle gärna se om någon kan ha några tips eller idéer om vad som är problemet.
Skulle behöva lite hjälp ang blårök från avgassystem och runt omkring infästningen vid grenrör och turbo.
Detta är fakta:
Bilen är en Fiat X1/9 med en Uno Turbo motor, den gamla Uno turbon rasade och vi bestämde oss för att göra en uppgradering när vi ändå gjorde om.
Vi har tagit en turbo från en Fiat Coupe 16v Turbo som först rasade och där turbon nu är helt renoverad och gjorda är alla modifikationer och allt passar, nya rör är dragna och bilen har startat och går utmärkt.
När vi startade den så rök det otroligt mycket från både avgasrör (utblås) och runt omkring turbo infästningen.
Vi märkte till en början oxå att det var blött av olja runtomkring infästningen mellan turbo och grenrör,
har sedan plockat isär och kollat och det är torrt i kanalerna mellan topp & grenrör efter det att den nyrenoverade turbon kopplades på.
Vi har oxå kopplat isär slangarna från vevhus ventilationen som är fria och pluggat ingångarna till både plenumröret och till den andra ingången (under röret) i röret till plenum röret (vid dumpventilen)
Tyvärr så ryker den fortfarande, dock vad vi tycker mindre än vad den gjorde förut.
Är det någon som har några tips om vad det kan vara för fel?
Varför den ryker?
Otroligt tacksam för svar och tips