I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1312989
Jag gjorde detta inför förra besiktningen via PPC-grunkan men är osäker på om det verkligen behövs.

Betvivlar starkt att avgasvärdena skulle bli sämre med aktiv motoroptimering och i övrigt tror jag inte en besiktningsperson skulle märka något vad gäller körbeteende, de lär väl knappast trycka plattan i mattan under provkörningen...

Bil: S80N -07 2.5t automat.

Väldigt snabbt och enkelt gjort att skifta fram och tillbaks via PPC men så har vi detta med adaptionscykler.

Grejen är att jag tycker drivlinan fungerat absolut perfekt senaste året och vill ogärna att den ska börja adaptera om växellåda etc, misstänker att byte till originalmapp kommer att trigga igång dylikt oönskat.

Vad säger ni som vet litet mer?
#1313005
På min -04 2.5T är det stor skillnad på växellådans beteende med steg 1. Den utnyttjar motorns vrid mycket bättre. Märkte dock det direkt utan någon övergångsperiod. Jag har inte provat än men men har inga planer på att ladda om något vid bes, ska inte behövas vad jag förstått.
#1313011
Jo det är samma på min -07. Med optimeringen aktiv så väljer den generellt att ligga kvar på högre växel längre och behöver sällan växla ner vid måttlig acceleration eller uppförslut.

Oklart om det behövs någon längre adaptionsperiod dock, kanske överdriver där.

Orsaken till min tveksamhet är att jag fick bekymmer med lådan förra sommaren (efter att ha kört med BSR någon månad utan bekymmer): plötsligt stenhårda nedväxlingar i lägre växlar, extrem slirkoppling uppåt och andra knepigheter. Lade tillbaks originalmappen men problemet kvarstod.

Allt verkar ha berott på att batteriet var extremt dåligt och gav enstaka startproblem, möjligt att automatlådan tappade minnet i denna veva och fick börja adaption från noll? Svårt att veta men batteribytet kurerade problemen efter en kort adaption... såpass att den uppvisat ett helt perfekt växlingsbeteende sedan dess, fasta men ändå silkesmjuka växlingar både uppåt och neråt under alla kraftuttag, perfekt lock-up.

Jag provar med att låta optimeringen vara aktiv vid besiktningen, vill inte störa bilen i onödan :-)
#1315490
Jeg har BSR trin III på min C70 2000 og den går gennem syn uden problemer (er lige blevet synet 1. maj)

Ved ikke om der er forskel på syn i Sverige og Danmark

Ved ikke om det er en god ide at afinstallere software.
Da jeg skiftede spjældhus og downloadede ny software forsvandt BSR software.
Da jeg så lagde BSR software ind igen forsvandt alle Volvo software.
Måtte downloade ny kompl Volvo software
#1315650
jantt skrev:Jeg har BSR trin III på min C70 2000 og den går gennem syn uden problemer (er lige blevet synet 1. maj)

Ved ikke om der er forskel på syn i Sverige og Danmark

Ved ikke om det er en god ide at afinstallere software.
Da jeg skiftede spjældhus og downloadede ny software forsvandt BSR software.
Da jeg så lagde BSR software ind igen forsvandt alle Volvo software.
Måtte downloade ny kompl Volvo software
BSR steg III är ju ganska så synligt på de modeller jag kollat på. Kan omfatta annat & större turboaggregat, fullflödeskatalysator och annat framför kat. Vet inte hur man ser på dylikt på svensk besiktning. Steg 1 är enbart sw-baserat och mindre uppenbart på så vis.

Problemet med att få mjukvaran att lira med volvos sw-updates löser BSR med att man får köpa till en tjänst varje år för 600 kr eller vad det var. Ändrar volvo mjukvaran vid service så läser man av och skickar in, får tillbaks en modifierad mjukvara någon dag senare som inkluderar BSR-optimeringen.

Hakar man inte på detta så vet jag inte riktigt vad som händer men gissar att man måste välja mellan den uppgraderade Volvo-mjukvaran eller den Volvo-sw version som gällde när man köpte BSR's optimering för denna som gällde vid tillfället.

Den som vet mer exakt får gärna förklara mer.
#1321524
Besiktigade nyligen med BSR steg 1, inga problem alls:
bes_19.jpg
bes_19.jpg (468.08 KiB) Visad 15534 gånger
Enda jag möjligen funderar på är varför max HC-värde är angivet till 200 ppm, jag trodde det var 100 ppm på personbilar... men spelar givetvis ingen som helst roll i detta fall eftersom det mättes till 1 ppm dvs i princip ingenting alls.
#1321588
Leopold skrev:Besiktigade nyligen med BSR steg 1, inga problem alls:
bes_19.jpg
Enda jag möjligen funderar på är varför max HC-värde är angivet till 200 ppm, jag trodde det var 100 ppm på personbilar... men spelar givetvis ingen som helst roll i detta fall eftersom det mättes till 1 ppm dvs i princip ingenting alls.
HC maxgräns har tydligen blivit höjt då jag också hade max 200 på mina 945:or.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]