I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1498793
Erik Å skrev:Är det inte turbon som läcker olja i lagren då? Verkar ju vara supervanligt fel när de blir slitna.. :-)
Nja jag får inte ihop det med symptomen jag har med blårök efter lång motorbromsning (bör inte vara något vakum vid turbon som kan suga ut olja ur den, om jag inte missar något?), och dels är turbon renoverad 2016 utan någon skillnad i oljeförbrukningen.
#1498849
Fast det är ju inget vakuum på turbons trycksida när trotteln är stängd så jag förstår inte varför olja skulle leta sig dit just då? Behöver heller inte ha ett särskilt högst luftflöde genom motorn för att blåröken ska komma efter en längre stunds motorbromsning, det räcker att man t.ex. lugnt startar från stillastående. D.v.s. det borde vara osannolikt att olja sugs upp från intercoolern och in i motorn just då utan det scenariot tycker jag borde vara mer sannolikt vid högre effektuttag.
#1498851
Du kan ju tillfälligt koppla bort vevhusventilationen och stoppa i en flaska och se om det påverkar blåröken samt om det kommer ut någon olja till flaskan. För att utesluta den menar jag
#1498853
frasse4 skrev:Du kan ju tillfälligt koppla bort vevhusventilationen och stoppa i en flaska och se om det påverkar blåröken samt om det kommer ut någon olja till flaskan. För att utesluta den menar jag
Ja det har jag faktiskt funderat på förut men glömt bort att prova, bra tips! :)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]