I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1269708
Gjort ett kompressionsprov på motorn nu:

Cylinder 1: 14.5 bar
Cylinder 2: 14.5 bar
Cylinder 3: 15.0 bar
Cylinder 4: 14.5 bar
Cylinder 5: 14.0 bar

Något som eventuellt stack ut var att cylinder 5 tog kanske 1-2 varv på starten extra för att komma upp i 14 bar.

Provade även att hälla i lite olja i cylinder 4 och 5 och mäta kompet igen.
Cylinder 4: 16.0 bar
Cylinder 5: 19.5 bar (blev ganska mycket olja i #5 så jag tror det är anledningen till de extrema ökningen).

Stiften har en grå beläggning på sig. Olja?
IMAG1007.jpg
IMAG1007.jpg (33.14 KiB) Visad 10423 gånger
Siffrorna på kompet överst är väl riktigt bra? Kan det vara en eller flera igensatta oljeringar?
#1269825
Lägger in en bild på av kolvarna och cylinlinderväggarna. Honingen verkar väl OK fortfarande (bild2)?

2018-09-16_04-29-04- - Copy.jpg
2018-09-16_04-29-04- - Copy.jpg (32.91 KiB) Visad 10396 gånger
2018-09-16_04-29-16- - Copy.jpg
2018-09-16_04-29-16- - Copy.jpg (34.49 KiB) Visad 10396 gånger
#1270336
Snygga bilder, inspektionskamera? Vilken typ av ringar du har i din maskin har jag inte en susning om.
Du läste om "WD40-metoden" i länken? Sågas av många men bevisligen har bla några BMW-ägare fått rätsida på sin oljekonsumtion genom att "blötlägga" sina cylinderrum, och därmed oljeringar, med WD40 eller liknande.
Har du nu renoverat turbon , bytt ventiltätningar och uteslutit fel på vevhusventilationen, ja då är det väl inte så mycket mer att välja på.
Själv hade jag provat med WD40 alt lacknafta några dagar i ditt läge, kanske bara av ren nyfikenhet för att utesluta att det fungerar :nerd:
#1270374
Yes bilderna tog jag med en Potensic Inspection Camera som jag köpte på Amazon för några hundringar. Inte bästa bildkvalitén men funkar :)

Jo jag har läst om WD40-metoden och främsta kritiken verkar ju vara att medlet i sig inte ska lösa upp koksen. Fotogen ska ju dock lösa upp det som jag förstått så jag funderar på att blötlägga cylindrarna med det vid nästa oljebyte för att prova. Oavsett utkomst så får man ju en ny erfarenhet från det :)
#1270380
Ja en sån har man saknat i verktygslådan några gånger..

Kanske också runda av en lång skruvmejsel framtill, ner i tändstiftshålet och försöka köra runt kolvarna lite radiellt när cylindrarna är blötlagda, nyttja det lilla kolvspelet för att få lite rörelse på oljeringarna tänker jag.
Hör gärna av dig framöver hur det gått.
#1289442
Provade att skicka i en flaska Liqui-Moly motorrengöring innan senaste oljebytet. Körde motorn på tomgång i 10 minuter enligt instruktion och sedan byta olja. Bytte då till biltemas 5W40 och körde några mil och sedan bytte jag olja igen (ville få bort all motorrengöring) till Agrol Spectra 5W40 som jag brukar använda. Utvärderar förbrukningen nu. Hittills har jag fått fylla på 1L efter 300 mil, men jag känner att jag behöver ha fler mätpunkter innan jag kan dra några konkreta slutsatser.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]