I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1324391
Liten uppdatering då. Kunde inte se någon väsentlig förbättring efter den interna motorrengöringen. Bytte nippeln till vevhusventilationen som sitter på den vänstra sidan på insuget (undersidan vid generatorn) till en uppdaterad variant med en backventil som ska göra så att vevhusventilationen inte trycksätts när motorn går med positivt laddtryck. Gjorde även rent den lilla slangen som går från denna nippel och in till de större slangarna i vevhusventilationen ordentligt. Tyckte det blev bättre flås i vevhusventilationen efter detta.

Fyllde sedan på max med olja och körde nog ca 300 mil utan att någon nämnvärd mängd olja försvann från stickan. Vid 350 mil var det sedan helt plötsligt tomt på stickan, men fortfarande bra flöde i vevhusventilationen. Sedan har någon mätning fått kastas pga uppkommet oljeläckage vid oljefiltret. Noterade en flisa som gått i oljekoppen och bytte då denna, men den nya koppens o-ring var lite mindre än volvos orginal så det blev läckage. Nu är det åtgärdat och har kört ca 200 mil och det är några millimeter från min på stickan igen.

Nästa service så blir det till att prova fotogen i cylindrarna under några dagar :)
#1383146
Uppdatering igen efter nästan ett år och efter att bilen stått i ca ett halvår för diverse rostreparationer vid bakskärmarna.

Har sedan sist provat med lite motorrengöringsmedel (Liqui Moly) på kolvtopparna (ca en halv flaska fördelat på 5 cylindrar) samt samt resterande halva flaska i motoroljan. Lät det stå i cylindrarna i ca 1h. Bytte sedan olja från 5W40 till 5W30 helsyntet (Biltema). Tänker att en mer tunnflytande olja borde ha lättare att dräneras tillbaka samt ta med sig smuts genom oljeskrapringarna än en tjockare olja. Tanker och idéer kring detta mottages tacksamt :) Oljeförbrukningen efter detta ca 250 mil mellan max - min.

Gjorde ett tätare oljebyte samt ännu en flush med Liqui Moly (10 min på tomgång innan oljebytet) efter ca 300 mil sedan förre bytet. Körde igen med Biltemas 5W30 helsyntet. Nu är förbrukningen ca 300 mil mellan max och min.

Att inte förbrukningen ökat sedan bytet till tunnare olja är ju bra i alla fall. Men jag kan inte påstå att jag ser någon markant skillnad i oljeförbrukningen efter åtgärderna. Funderar på att prova fotogen i cylindrarna under en dag eller två vid nästa oljebyte.
#1383407
Har inte sett någon blårök efter bilen på något år nu heller. Detta trots att jag ändrat i motorkalibreringen för att få fuel-cut ner till 1000 rpm istället för till ca 1400 rpm som är brytpunkten från fabrik. Vet inte om det sparar så mycket bränsle i praktiken men det känns bra i alla fall :)
#1383908
Erik Å skrev:
SubMarine skrev: fre 05 jun 2020, 09:06 .. ändrat i motorkalibreringen för att få fuel-cut ner till 1000 rpm istället för till ca 1400 rpm som är brytpunkten från fabrik.
Intressant, hur gör man det?
Försöker mig på en (generell) beskrivning nedan :)

Först får man läsa ur mjukvaran ur motorstyrdonet med lämpligt verktyg. För Bosch ME7 som jag har så har jag gjort det med Galletto 1260 och en generisk VAG KKL 409.1 kabel. Man behöver plocka ut ECUn från bilen och öppna upp den för att kunna starta ECUn i bootmode (jorda ett stift på en IC vid uppstart). Sedan kör man programmet på datorn. Efter detta har man en 512 Kb binärfil med mjukvaran. Dokumentation för mjukvaran (inte exakt rätt version av ME7 men för mig har det räckt) hittade jag här: https://nefariousmotorsports.com/forum/ ... pic=1700.0

I dokumentationen får man leta efter funktionen som styr bränsleavstängning vid motorbromsning, minns ej vad den heter på rak arm. Där beskrivs funktionen och de olika parametrarna och tabellerna som funktionen använder beskrivs. Det är t.ex. motortemperatur för aktivering av funktionen, varvtal för aktivering och deaktivering av fuel-cut. Minsta tillåtna fordonshastighet för aktivering av funktionen etc. När jag visste parametrarna som jag behövde ändras så letade jag rätt på en "översatt" orginalfil (tror det var från en V70 T5 som jag hittade på samma forum) för att förstå ungefär var i mjukvaran som dessa parametrar fanns (adress 0x1234567 etc). Här fick jag jämföra utseendet på filerna mellan min odefinierade fil och den definierade filen för att hitta var i binärfilen som jag skulle ändra datat. Sen ändrade jag, fixade checksummorna (verktyg finns på samma forum), flashade ner mjukvaran till min styrenhet och provkörde. Jag märkte efter en hemresa i krypande kö hem från jobbet att det var väldigt bra om man hade en minsta hastighet för när fuel-cut aktiverades. Låg man på ettan på 1200 rpm och släppte gasen slog man nästan tänderna i ratten :P Det fixades samma kväll så att funktionen inte går in innan man lagt i tvåans växel.

På forumet jag länkat till ovan (som mestadels berör VAG) finns en stor Volvo-tråd som jag varmt kan rekommendera ifall man är intresserad.
https://nefariousmotorsports.com/forum/ ... 40.0title=

Som synes inte något man bara går ut och gör men det är väldigt tillfredsställande när man får det att fungera efter alla timmar man lagt ner på att lära sig :)
#1498502
Har lusläst denna tråd med stort intresse och kommer tänka på en gammal rödblockare min dåvarande envisades med att vilja införskaffa sej... Denna 244 var anno 1984 års modell och hade gått 22000 mil, inte mycket för den modellen med förgasare som skulle påfyllas nån röd olja minns jag. Hur som.. denna bil drog 4,5 l olja per 1000 mil... ena ventilen tickade konstant... Jag testade hälla i Stp oljetillsats och hällde först ner den billigaste mineralolja som fanns 10w 30 var det vill jag minnas, därefter en flaska Stp oljetillsats.

Vad hände?

Jo, förbrukningen sjönk från 4,5 l ner till 2,5 l per 1000 mil. Så jag gjorde likadant nästa oljebyte- i med billig mineralolja och sen i med en flaska Stp oljetillsats, vips sjönk förbrukningen till 2 l per oljebytesintervall. Efter 6000 mils körning var förbrukningen nere på 1,2 l per 1000 mil😋👍 och det tickande lätet från en ventil försvann helt efter tredje oljebytet Jag testade att enbart hälla i halvsyntet olja utan att påföra nån Stp oljetillsats, bara för o se om alltsammans var en märklig tillfällighet elr kanske förra ägarna inte brytt sej om att byta oljan.? 🙄 Nåväl efter 400 mils körning var 1 l olja redan förbrukad och efter 600 mils körning var oljan nere på min nivån på oljestickan... Jag gick snabbt tillbaka till billig mineralolja plus Stp oljetillsats. Fråga mej inte varför det fungerade för det vet jag fortfarande ej, nu 30 år senare.
#1498748
Har givit upp hoppet för att någon kemisk mirakelkur ska lösa mina problem utan teorin är i nuläget att det är oljeskrapringarna som antingen har fastnat eller är igensatta och som orsakar den höga oljeförbrukningen. Motorbromsar man under längre tid med stängd trottel så kommer det ett moln blå rök när man sedan gasar på igen. Har ställt upp gränsen för fuel-cut till att bara gå in över 1500 rpm för att minska dessa symptom.

Kliar lite i fingrarna att lyfta ut motor och växellåda för att ta en titt på kolvringarna, stoppa i H-profilstakar samt byta koppling och eventuellt slänga i en Quaife-diff samtidigt. Rätt nyfiken på att hitta orsaken till felet... :)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]