- tor 02 aug 2018, 19:06
#1262881
Köpte en S60 -02 där jag visste det fanns problem men den fungerade och bilen i fint skick. Det om det. Förra ägaren tag bilen till Litauen och lät en verkstad där göra motorbytet. Problemet är att den startar dåligt och får genast felkod kamaxelsensor - orimligt värde permanent.
Jag funderade några dagar på varför inget hjälpte. Ny CPS från Volvo visade ju sig vara fel eftersom motorn är äldre från kanske en V70. De har skalat av handsken för att överhuvudtaget få kontakten att passa.
Min teori är ju då att eftersom T3 motorn har VVTI och nuvarande motor har icke det så är det ju klart att signalerna från en V70 motors CPS ge fel info åt systemet. Logiskt eller hur?
Nu tänker jag ivf prova med att montera i en sensor som ska vara i en T3 i V70 maskinen (med egna dragna kablar) tror ni det fungerar bättre då eller inte alls? Finns det något liknande som detta? : https://www.eficonnection.com/home/prod ... ss-harness
Någon som råkat ut för detta eller har en ide hur jag ska lösa det?
Bilen i övrigt mycket bra bara den startat vilket tar 2, 3 ibland 4 försök (mera ju varmare sensorn är)
Jag funderade några dagar på varför inget hjälpte. Ny CPS från Volvo visade ju sig vara fel eftersom motorn är äldre från kanske en V70. De har skalat av handsken för att överhuvudtaget få kontakten att passa.
Min teori är ju då att eftersom T3 motorn har VVTI och nuvarande motor har icke det så är det ju klart att signalerna från en V70 motors CPS ge fel info åt systemet. Logiskt eller hur?
Nu tänker jag ivf prova med att montera i en sensor som ska vara i en T3 i V70 maskinen (med egna dragna kablar) tror ni det fungerar bättre då eller inte alls? Finns det något liknande som detta? : https://www.eficonnection.com/home/prod ... ss-harness
Någon som råkat ut för detta eller har en ide hur jag ska lösa det?
Bilen i övrigt mycket bra bara den startat vilket tar 2, 3 ibland 4 försök (mera ju varmare sensorn är)