I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1262881
Köpte en S60 -02 där jag visste det fanns problem men den fungerade och bilen i fint skick. Det om det. Förra ägaren tag bilen till Litauen och lät en verkstad där göra motorbytet. Problemet är att den startar dåligt och får genast felkod kamaxelsensor - orimligt värde permanent.
Jag funderade några dagar på varför inget hjälpte. Ny CPS från Volvo visade ju sig vara fel eftersom motorn är äldre från kanske en V70. De har skalat av handsken för att överhuvudtaget få kontakten att passa.
Min teori är ju då att eftersom T3 motorn har VVTI och nuvarande motor har icke det så är det ju klart att signalerna från en V70 motors CPS ge fel info åt systemet. Logiskt eller hur?
Nu tänker jag ivf prova med att montera i en sensor som ska vara i en T3 i V70 maskinen (med egna dragna kablar) tror ni det fungerar bättre då eller inte alls? Finns det något liknande som detta? : https://www.eficonnection.com/home/prod ... ss-harness

Någon som råkat ut för detta eller har en ide hur jag ska lösa det?
Bilen i övrigt mycket bra bara den startat vilket tar 2, 3 ibland 4 försök (mera ju varmare sensorn är)
#1262939
Styrboxen måste ju även ha kontakt med vvt'n annars borde den ju koda för det med? Signal från kamaxelgivaren får den ju, annars hade den inte startat. Det är ju bara 3 kablar till givaren och så länge dem är kopplade rätt så bör det fungera. Men att byta givare har en risk, för det är inte säkert att bländarna är lika. I bakänden på kammen sitter det en lös plåt som givaren läser emot.

Temperatur på givaren brukar kunna vara relaterat till givaren som läser på svänghjulet. Dess avläsning ändras med temperaturen och det ligger en kompensering för det i styrsystemet. Den givaren skiljer dessutom mellan dem äldre motorerna och dem nyare.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]