I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Fläktremmen
#1259930
Hej har köpt en andra bil, en 940 ltt b230fk-95

Tänkte renovera denna maskin för att ha något att göra nu när jag har semester, och har inte nått bättre för mig om dagarna.

Min plan är nya vevlager, ramlager, kolvringar+alla packningar, o-ringar osv.

Budgeten är väll inte den starkaste då jag inte är någon höginkomsttagare.

Mina frågor är: när jag byter ram, och vevlager måste jag mäta alla spel osv med ex plastigage?
Efter bytet av ram,vevlager behövs något balanseras?
Har aldrig renoverat/haft isär en motor men har små pysslat med dessa motorer en hel del. Tror ni jag klarar denna typ av ingrepp??


Jag personligen tycker inte jag behöver balansera/ mäta med plastigage då motorn går bra utan missljud osv. Bilen är lungt körd av en äldre dam (min faster) och hon är bilens ända ägare förutom mig. Så vevaxeln, vevstakar, vevlager, ramlager borde inte vara deformerade, med tanke på hennes körstil.

Kommer köra bilen som vardagsbil så det kommer inte bli några utsvävningar i trimväg osv.

Mycket tacksam för svar!!! :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1259938
Det är klart att det är bra att mäta upp lagerspel, men så länge man inte slipar om vevaxeln eller lagren ser konstiga ut när man tar ur dem så klarar man sig ändå. Balancering är ju aldrig fel såklart, men då driver kostnaden iväg väldigt fort, och på en standardmotor så är det mest pengar i sjön.
av Fläktremmen
#1259941
tror ni man klarar denna renovering själv har som sagt aldrig gjort något såhär stort ingrepp?har en haynes bok som hjälp, räcker den? Något annat att tänka på?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1260046
På det stora hela så klarar man av en renovering med en Haynes-bok. Har själv provat det en gång. Saker att tänka på är att renlighet är viktigt och att komma ihåg att smörja in saker vid montering så det finns lite smörjning innan oljan börjar cirkulera ordentligt. Att koppla ur spridarna eller bränslepumparna så man kan dra runt motorn lite på startmotorn innan man gör ett riktigt försök att starta är också en bra idé
av Fläktremmen
#1260049
Skulle jag kunna ta bort ex bränsepumpsrelä eller spridarrelä och testa att ge några startförsök?

Antar att man gör detta för att få oljan att cirkulera?
Finns det något knep när man vet att man kan starta ”på riktigt”/ oljan finns i ”hela” motorn?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1260053
Enklast är att dra ur säkringarna till pumparna.

Allt beror på hur mycket man vill krångla. Vill man absolut ha något att sikta på så är när det kommer olja i ledningen som går till turbon något att satsa på som vettigt riktmärke. Jag brukar bara hälla i lite olja i turbon, dra fast den ledningen, hälla i olja i motorn och sedan dra runt ett par gången på startmotorn innan ett riktigt startförsök göras och det har funkat än så länge. Men det här är också en sån fråga som du kan få lika många svar på som personer du frågar.
av Fläktremmen
#1260243
Okej förstår, när man plockar väck topplocket och gör ett ventilprov (häller i t-röd). Om ventilerna ej läcker ska man slipa dom lite lätt med fin-ventilpasta ändå?

Om någon av skulle läcka så ska jag slipa den/dom som läcker eller allihop?
Användarvisningsbild
av snepo
#1260310
Hej har renoverat några B20 och några Opel motorer. Om du ändå plockar isär,och har tid. Då skulle jag slipa ventilerna. Jag honade cylindrarna också. Men det kanske inte behövs. Det beror ju på hur det ser ut. Jag har aldrig på dom motorer jag renoverat mätit lagerspel. Men som Marlboroman säger,om allt är original och inte har skurit så är det bara att byta

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]