I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1259564
Har sökt runt lite kring området men mest bara hittat gammal info inom ämnet som inte känns direkt jätte färskt och aktuellt.
Folk slutar, nytt folk börjar, firmor slutar med individuella mappningar och fokuserar mer på serie programering, firmor kanske hellre väljer lite genvägar än att gå den långa vägen för en ordentlig mapp.
Firmor slutar mappa original styrsys och fokuserar mer på eftermarknads sys.
Firmor slår igen/byter inriktning/etc.

Söker alltså tips/info av färskare format på BRA firmor/privatpersoner som besitter ordentlig kunskap och erfarenhet till att kunna behärska ME7 fullt ut för mappning i V70 serien from -05.
Säkert fler som kan ha nytta av lite nya tag och feedback kring det här området.


Ni som svarar får gärna skriva några kompletterande rader än att bara skriva ex "kalles trimhörna".
#1259970
Det är lite just det som är det stora frågetecknet, mycket av den info man hittat är typ 5-10år gammal (tom äldre). Företag har nämnt lite kort, inget mer ingående om huruvida det handlat om org systemet som mappats eller andra varianter.
Autotech nämns gärna, det vet jag. Men vill ha förslag på fler än 1 ställe.
Skulle kunna sätta mig i telen och spendera en hel dag på att ringa runt till alla man kommer på, men nu är det dels lite semester tider, många firmor snackar gärna friskt om sig själva som den bäste, en del vill inte hålla på med just ME7 specifikt, en del firmor vill inte mappa även om dom har möjlighet (bättre/mer ekonomiskt att bara spotta fram serie program) osv osv.
Där av denna tråd då det vore trevligt att ha lite förhandsunderlag och utifrån det kunna rikta in sig mer specifikt på några få i stället för många så att säga.
Notera även att det finns säkerligen andra än bara renodlade stor företag - privatpersoner/små firmor som är duktiga och kan sin sak, det är lite såna tips som också intresserar.
#1259987
Det enklaste är nog att ringa någon av de mer etablerade såsom, Autotech, Motor Nord, BSR osv, de kan alla säkert anpassa sin mjukvara efter vad du hängt på spisen.


Bor du i närheten av Sundsvall kan du kontakta Egons motor, de gör individuella mappningar, men jag är osäker på om de har kvar företaget, tror de ingår i Motor Nord numera.
#1260055
Vore ju bra att veta vad ts är ute efter. Har han bara hängt på Tätare turbo osv kan vilken firma som helst ordna en fil som fungerar.

Har han tänkt att bygga någon rallybil är det nog fel bil att bygga på.

Men enklast är nog om ts kontaktar någon som håller på ned motorer 9ch berättar vad han har tänkt sig
#1265977
Hilton Tuning pratades det ganska mycket om för några år sedan iaf på de utländska volvoforumen. Han kör dock mest remote-mappning där du efter en initial mapp sedan får datalogga och skicka honom loggar och så gör han justeringar efteråt etc. Tror han har säte i USA. Beror ju dock helt på vad du har gjort med motorn för att kunna svara på om en sådan mappning är lämplig. Men byte spridare, turbo, avgas etc borde inte vara några problem.

https://hiltontuning.com/

Jag har köpt en datalogger därifrån vilket innebar ett datorprogram + att man använder en vanlig DiCE för att logga interna variabler i ECUn. Använder den till min V70 2.5T för att lära mig mer om mappning.

Sen kan jag tipsa om NefMoto-forumet där det finns extremt mycket info kring mappning av ME7 samt riktigt duktiga människor (varav många jobbar med mappning professionellt). Det finns en Volvo-tråd där med väldigt mycket info. Eventuellt kanske du kan hitta någon där som kan hjälpa dig.

http://www.nefariousmotorsports.com/forum/

http://nefariousmotorsports.com/forum/i ... opic=340.0

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]