Sida 1 av 1

Är det bättre eller sämre att optimera en diesel med många mil?

Postat: sön 20 maj 2018, 18:30
av agazza
En motoroptimering bör ju åtminstone få partikelfiltret att leva längre då jag misstänker att en optimering ger bättre lambdavärden?

Jag har en v70 2008 D5 med 35.000 mil på mätaren som jag funderar på att polestaroptimera. Eller helt enkelt göra en hederlig motoroptimering i bänk.

Jag behöver inte mycket mer effekt, men jag vill gärna att den mår och får andas så bra som möjligt resten av sitt långa liv

Re: Är det bättre eller sämre att optimera en diesel med många mil?

Postat: sön 20 maj 2018, 21:01
av frasse4
För det första tror jag inte trimföretag eller polestar för den delen rör mappen för låglast någe vidare. Sedan har du ju inget spjäll på en diesel så den går ju supermagert på låglast så det blåser ju igenom samma luftmängd.

Det är ju vill fullt effektuttag som det tillåts högre laddtryck och mer diesel och det lär ju inte vara positivt för partikelfiltret.

Re: Är det bättre eller sämre att optimera en diesel med många mil?

Postat: sön 20 maj 2018, 21:26
av agazza
Hm. Då har jag inga ursäkter för att effektoptimera bilen alltså

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Re: Är det bättre eller sämre att optimera en diesel med många mil?

Postat: mån 21 maj 2018, 22:06
av SubMarine
Möjligt att man justerar insprutningstiderna vid låg/del-last för att få en bättre effektivitet och därmed mindre bränsleförbrukning. Nackdelarna lär vara högre förbränningstemperatur och därmed högre NOx-utsläpp. Allt är en trade-off...