I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1240327
Hej,

Jag köpte en Volvo V70 MY:02 motor: B5244T3 av en bilskojare för dryga året sedan. Det skulle bytas ventiler eller lyftare (oklart exakt vad) men det skulle han fixa. Efter många vändor så var det problemet löst men bilmeken som gjorde jobbet verkar ha förväxlat avgas- med insugskammen inser jag nu när jag lyft på kamremskåpan och jämfört med Haynes-boken och bilder på nätet. Då jag inte pallar att ha att göra med ovanstående personer nåt mer så får jag lösa det själv på nåt vis.

Vida indikerar att det skulle vara något fel på kamaxelsensorn ("ECM-643A Kamaxelposition, avgas - För hög signal") men den har jag bytt ut mot en annan och konstaterat att det inte är problemet.

Så här är några av mina frågor:

Är det ens möjligt att byta plats på dessa kamaxlar?
- Eller är det så att dreven kan ha flyttats av någon anledning?

Är axlarna nycklade mot dreven eller kan man sätta dreven lite hur som helst på axlarna?
(Om de inte är nycklade går kommer jag få ett helvete med att få timingen rätt)

Skulle en kamtolk hjälpa mig och hur får jag tag i en sån?
- Eller är den bara till för att få rätt position på korrekt inställda drev?

Finns det någon här på forumet som har hållt på med sånt här och tycker att det är kul och skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att få ordning på det? (Hör av dig med PM i så fall)

En bild på hur det ser ut:
kamaxlar.jpg
Kamaxlar
kamaxlar.jpg (85.92 KiB) Visad 4326 gånger
Tacksam för alla svar som kan hjälpa till att lösa det här problemet för mig.

/Andreas
#1240399
Det ser helt rätt ut. På turbomotorerna sitter vvt'n på avgaskammen och på sugmotorerna på insugskammen. Ett vvt-drev passar inte på en icke-vvt kam. Dreven kan du ju sätta i 3 olika positioner + att dem är justerbara.

Det enklaste är nog att vrida vevaxeln så att den står i sitt 0-läge och sedan kolla spåren i bakänden på kammarna. Då syns det ju ganska snabbt om avgaskammen står fel.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]