I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av PatrikHo
#1239694
Hej
Jag har instalerat bsr steg 1 på min s60 2.4t 2003
Och när jag drar på så går laddet direkt upp till typ 0.7 vid 1800-2000 varv sedan vid runt 4000 går det upp till 0.8
Är det någon annan med bsr steg 1 som kan jämföra
Jag skulle önska att det låg på 08 tidigare

Jag har en ny magnetventil
av jantt
#1239764
Jeg har BSR trin 3 på min 2000 2,4T og havde ladetryk 0,9 bar.
Har sat "japan" manifold på og nu er tryk 0,7 bar
#1239841
På låga varv får man hålla sig lite lugn med laddtrycket för att spara på motorn. Men sedan är det ju också som så att det är en liten turbo och en hel del strypningar i luftvägarna. Så det finns inte hur mycket som helst att ta ut. Och så lär man ju kolla över så att alla slangar är täta så det inte läker. Har turbon gått långt så kan ju wastegaten börja bli klen också.
#1239938
Jo jag håller helt med dig om att vara försiktig med ladd på låga varv , men 0.8 är inte så jättemycket , skillnad om man toppar på 1.5 då får man smyga upp laddet .
Och jag tror också att jag behöver en ny wastegate
#1240082
Allt påverkar laddtycket, finns bättre tändstift för mer effekt, antar du kör på blyfri 98? Annars har du mer att hämta där. Byta bränslefilter kan också va bra om det inte e gjort på länge. Många saker påverkar effekten och laddtryck.

Min T5 har alltid gått bra. Men efter en service gick den lite sämre. Kollade stiften efter att jag hade kollat allt. Då satt det fel stift i. Bytte dessa och kändes som 50 hästar extra. Men då hade jag kört ett halvår på fel stift.
av jantt
#1240087
Snakkede med BSR Danmark om at justere wastegate til højere ladetryk. De fik at vide fra BSR Sverige at det går ikke. ECU tillader det ikke.
Havde læst at "japan" manifold ville sænke ladetryk lidt. Har købt turbo ur fra BSR, da jeg har et billigt ur fra Biltema. Nogen siger at de billige ure kan vise forkert.

Skiftede spjældhus i lørdags og havde på forhånd hørt BSR om det ville gøre noget ved min tuningssoftware. Det sagde de at det ville det ikke.
MEN efter at have skiftet spjældhus og downloaded Volvo software kørte jeg en længere tur. og bilen føltes sløv og efter 10 km tændte motorlampen.
Fik fejlkode på katalysator og ladetryk.
Havde mistanke om at BSR softwaren var væk og downloadet den igen. Nu kunne bilen slet ikke starte og motor klikkede.
Fik fat på en mekaniker og han fandt ud af at BSR software havde slettet Volvo sofware på ecu, etm og flere ting.
Måtte omlade diverse Volvo software og genindlæse BSR softwaren.
Brugte derfor 1,5 time lørdag på skift af spjældhus og søndag 2 timer på fejlfinding.
Så virkelig godt man arbejder i Volvo firma og kan få fat på Volvo mekaniker en søndag.
#1240132
Jag lånade en fläng ny orginal Volvo magnetventil då addade den bara 0.6-0.7 bar
Så jag inser ju att min wastegateklocka är för slö i fjädern . Men dom är ju väldigt dyra orginal Volvo
Så jag häktade på en extrafjäder i wastegatearmen , då gick det upp till närmare 0.8 bar .
Då satte jag till baka min magnetventil som jag köpte på Autotech så nu kommer laddet direkt upp till mellan 0.8-0.9 och ligger väldigt stabilt
Klockade till 100-150 på 6 sek på 3an
Känner mig riktigt nöjd

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]