Sida 1 av 1

Dags att göra något åt t5:an

Postat: ons 21 feb 2018, 01:23
av jrek78
Hallo.
Har idag en v70 T5 -97. Aut.
Tänkte det skulle bli lite projekt-bil av den.
Tanken är bla. att byta från aut till manuell låda.
Sen motorn: Funderar på att skaffa en GLT motor och lyfta över turbo mm. Eller är det bättre att bara använda glt kammar och insug?
Om det blir glt motor, vad tycker t5:ans styrbox om det?
Är inte ute efter nån herre-jösses effekt! Bara att det rör lite mer på sig..
Tankar, idéer?

Re: Dags att göra något åt t5:an

Postat: ons 21 feb 2018, 08:38
av Marlboroman
Finns inget riktigt positivt med att använda en GLT-motor. Lite större slagvolym, men klenare cylinderväggar. Om det är bättre med GLT-kammar och gasspjäll beror lite på vad man är ute efter för egenskaper och hur stor budgeten är.

Re: Dags att göra något åt t5:an

Postat: ons 21 feb 2018, 11:54
av jrek78
Är nog mer ute efter grund vrid/ax än max hast.

Re: Dags att göra något åt t5:an

Postat: ons 21 feb 2018, 12:10
av Marlboroman
GLT-kammarna tillför inte så mycket positivt under 4000 rpm och dessutom kommer laddtrycket senare med såna. Siktar man inte på över 400hk klarar man sig med original spjäll också. Är det bottenvrid man siktar på så finns det mycket att göra innan man behöver kika på att gå upp i volym.

Re: Dags att göra något åt t5:an

Postat: tor 22 feb 2018, 17:06
av jrek78
Ok! Vad har du för tips?

Re: Dags att göra något åt t5:an

Postat: fre 23 feb 2018, 00:28
av Marlboroman
Den stora grejen är egentligen vevstakarna. Original är klena, vilket gör att laddtryck/vridmoment lär begränsas på den undre halvan av varvtalsregistret. Byter man ut dem så kan gå upp i laddtryck tidigare. Kostar dock en slant, och budgeten brukar vara den primära ramen.

Grenrör och avgassystem ger en hel del då utformningen på originaldelarna inte är någon höjdare. Samma visa med original intercooler och tryckrör, även röret mellan turbon och lmm stryper lite. Någon variant på chip eller annan mjukvara kommer ju att krävas såklart. Sedan så kan man ju spekulera i att byta bränsle till E85, men det kommer att föra med sig kostnader och ombyggnationer.

Ytterligare en sak att ta i beaktning om du ska byta växellåda är ju att man kan välja lite bland olika slutväxlar och å så sätt göra bilen lite piggare.