Sida 1 av 1
V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: tis 13 feb 2018, 23:34
av SnurreSprätt
Om man monterar helsys inkl race kat, (troligen 3" down+2,5" helsys), är det risk att kolvarna kan gå för varma då om motorn rullar med denna setup i ca 50mil lugn motorvägs körning?
Med original programvara också ska tilläggas.
Mao om motorn kommer gå för snålt eller klara sig med god marginal utan risk för skador.
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 09:09
av Marlboroman
Så länge du åker lugnt är det ingen fara. Det är vid hårda accelerationer man i teorin kan hamna ute i marginalen.
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 11:02
av robinb3rgsten
Får man fråga varför det? Skulle ett högre flöde i avgassystemet alltså göra att motorn ev går sönder om man hårdkör den?
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 12:11
av Marlboroman
Eftersom du ändrar differenstrycket över turbon så kan turbon varva upp fortare och lättare. Olika styrsystem reagerar olika snabbt och har lite olika förutsättningar att vidta motåtgärder om laddtrycket skulle byggas upp för fort eller bli för högt. Så därför finns det rent teoretiskt en risk att det kan hända saker om man gasar för mycket. Sen om det händer något i praktiken beror på en lång rad variabler. Och sannolikheten för att något läskigt ska hända får anses som väldigt låg.
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 15:19
av robinb3rgsten
Okej lär man sig nåt nytt då
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 20:00
av SnurreSprätt
Med öppnad andning - ökat urflöde så arbetar turbon lite annorlunda och laddet blir inte alltid helt konstant och motorns A/F rate+lambda blir lite annorlunda än vad den "normalt" är instämd för iom det.
En del motorstyrningen kan automatiskt reglera upp vad som behövs, en del kan det inte.
Ju tunnare man kör desto högre värme över kolvarna.
Är inte jätte hemma på dessa motorer men vet att ex 2.0t S/V40 fas 2 inte riktigt klarar av soppa biten själv med DP+fullsys.
Vill kunna plocka på så mycket som möjligt själv i förväg innan det ska mappas för att hålla kostnaderna nere lite, där av frågan.
Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 22:06
av jantt
Jeg har en B5244T med 3" downpipe + 2,5" udstødning med kun 1 dæmper. Har BSR software.
Jeg kører min motor temmelig hårdt med hurtige accelerationer.
Motoren kører fejlfrit (håber den bliver ved med det :) )
Tør dog ikke køre med for højt ladetryk da jeg hører det er ladetrykket der kan ødelægge motoren. Kører med ca 0,9 bar
Re: V70 T5, B5244T5: helsys utan mappning/chip - håller det?
Postat: ons 14 feb 2018, 23:55
av Marlboroman
SnurreSprätt skrev:Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?
Skulle bli synnerligen förvånad om det inte kunde det. Systemen som sitter i en vanlig personbil har ju ett stort antal nödmappar att ta till ifall något inte verkar stämma. Dessutom brukar adaptionen kunna svälja rätt stora skillnader i bränslebehov som exempel. Dessutom kommer ju motorn i vanlig ordning spendera större delen av din resa som sugmotor och turbon snurrar med utan att göra något. Och eftersom du inte bytt kamaxel eller liknande så kommer ju luftmängd X kräva bränslemängd Y och tändläge Z som vanligt. Ja, det sitter knacksensorer på dem.