I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1232534
Om man monterar helsys inkl race kat, (troligen 3" down+2,5" helsys), är det risk att kolvarna kan gå för varma då om motorn rullar med denna setup i ca 50mil lugn motorvägs körning?
Med original programvara också ska tilläggas.
Mao om motorn kommer gå för snålt eller klara sig med god marginal utan risk för skador.
#1232618
Eftersom du ändrar differenstrycket över turbon så kan turbon varva upp fortare och lättare. Olika styrsystem reagerar olika snabbt och har lite olika förutsättningar att vidta motåtgärder om laddtrycket skulle byggas upp för fort eller bli för högt. Så därför finns det rent teoretiskt en risk att det kan hända saker om man gasar för mycket. Sen om det händer något i praktiken beror på en lång rad variabler. Och sannolikheten för att något läskigt ska hända får anses som väldigt låg.
#1232707
Med öppnad andning - ökat urflöde så arbetar turbon lite annorlunda och laddet blir inte alltid helt konstant och motorns A/F rate+lambda blir lite annorlunda än vad den "normalt" är instämd för iom det.
En del motorstyrningen kan automatiskt reglera upp vad som behövs, en del kan det inte.
Ju tunnare man kör desto högre värme över kolvarna.
Är inte jätte hemma på dessa motorer men vet att ex 2.0t S/V40 fas 2 inte riktigt klarar av soppa biten själv med DP+fullsys.
Vill kunna plocka på så mycket som möjligt själv i förväg innan det ska mappas för att hålla kostnaderna nere lite, där av frågan.


Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?
#1232753
Jeg har en B5244T med 3" downpipe + 2,5" udstødning med kun 1 dæmper. Har BSR software.

Jeg kører min motor temmelig hårdt med hurtige accelerationer.
Motoren kører fejlfrit (håber den bliver ved med det :) )

Tør dog ikke køre med for højt ladetryk da jeg hører det er ladetrykket der kan ødelægge motoren. Kører med ca 0,9 bar
#1232777
SnurreSprätt skrev:Marlboroman: Är du säker på att ME7 (tror det är det som sitter till den motorn) kan reglera upp ordentligt själv för både DP+helsys?
Btw: sitter det knacksensorer på den här motorn?
Skulle bli synnerligen förvånad om det inte kunde det. Systemen som sitter i en vanlig personbil har ju ett stort antal nödmappar att ta till ifall något inte verkar stämma. Dessutom brukar adaptionen kunna svälja rätt stora skillnader i bränslebehov som exempel. Dessutom kommer ju motorn i vanlig ordning spendera större delen av din resa som sugmotor och turbon snurrar med utan att göra något. Och eftersom du inte bytt kamaxel eller liknande så kommer ju luftmängd X kräva bränslemängd Y och tändläge Z som vanligt. Ja, det sitter knacksensorer på dem.

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]