I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1229092
Tack, det kan man självklart göra. Varför jag undrar är att andra biltillverkare tagit tillfället att vid service göra uppgraderingar som förbättrar kväveutsläpp men försämrar både vridmomentskurvan och bränsleförbrukning. Jag tänkte höra om någon på forumet känner till hur det egentligen ligger till. D4-motorn modellår -16 är ju certifierad Euro6 utan adblue-rening.
#1229120
Varför skulle man uppdatera en mjukvara som ligger till bas för en godkänd certifiering med allt det innebär av stora kostnader för ny certifiering och liknande ? Om man riskerar att förlora certifieringen och att få böta miljarder (som tyskarna) på grund av direkt fusk så är det ju en annan sak...

/Thomas
#1229540
Anledningen att Volvo skulle göra en uppdatering skulle vara att man inser att utsläppen vid normal körning skiljer alltför mycket mot de låga värden man får vid lab-testerna / certifiering. Så har andra tillverkare (även förutom Volkswagen) uppenbarligen gjort. Ifall de behövt göra om-certifiering vet jag inte. Jag tolkar svaren som att ingen hört någonting om att Volvo utför liknande åtgärder, tack!
#1229881
Henke06 skrev:Anledningen att Volvo skulle göra en uppdatering skulle vara att man inser att utsläppen vid normal körning skiljer alltför mycket mot de låga värden man får vid lab-testerna / certifiering. Så har andra tillverkare (även förutom Volkswagen) uppenbarligen gjort. Ifall de behövt göra om-certifiering vet jag inte. Jag tolkar svaren som att ingen hört någonting om att Volvo utför liknande åtgärder, tack!
Skillnaden är att de drabbade inte klarar certifiering utan "ett fuskmode" i mjukvaran, inte att det avviker vid reell körning. All körning utanför testcykeln ger avvikelser, men på grund av att vissa märken hade extrema avvikelser så djupanalyserade man det hela och hittade rena fusk. Därav tvingas dessa tillverkare att vidta åtgärder för att inte behöva återkalla alla bilar då de bevisligen inte uppfyller den grundläggande certifieringen.

Rent regelmässigt är jag rätt säker att man inte ens FÅR ändra dessa parametrar utan att certifiera om då t.ex lägre bränsleförbrukning genom enbart mjukvara som regel ger oönskade ändringar av andra värden.

/Thomas
Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]