Sida 2 av 3

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 18:38
av tuuurbo
trevligt med snabba bra svar här :)

Man tackar Marlboro.

Nu blir det leta kam på blocket och liknande.

Är det verkligen lättbytt dÅ?
Jag har sett verktyg kamlyftare, behöver man verkligen sånt?
Jag har bara vanlig verktygslåda Kamasa stora, kommer jag klara jobbet med det?

Finns det verkligen ingen video på tuben hur bytet går till? skitsamma vilket land, bara det är FT motorn, tror den hette så.
Kan ju vara bra se en liten video kanske innan man börjar tänkte jag :)
940 97a ltt är det

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 18:54
av White
Du behöver bladmått och möjligen olika shimsbrickor när du justerar ventilspelet.

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 19:16
av tuuurbo
White skrev:Du behöver bladmått och möjligen olika shimsbrickor när du justerar ventilspelet.

Ahaaa, ja men det har jag, bladmått, använt det på fyrhjuling.
Shimsbrickor hmmm, kanske ska lämna in ändå jobbet.
Vad kan dom begära för det? Säkert svinmycket, ???

Eller finns det video på hur man shimsar och justerar i volvomotor kamgrejjen? hehe

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 19:25
av White
Är över 25 år sedan jag böt kam på ett rödblock, men jag vill minnas att det inte var någon raketforskning.

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: ons 06 sep 2017, 21:38
av tuuurbo
Ja jag tänkte på det med, det måste ju vara enklaste motorn byta på i allafall :)

Vilka fler bilar kan jag googla tubevideos på? som inte skiljer så hemskt mycket ifrån volvo?
Kambyten dårå.
Kan vara bra se lite vad som måste göras.

Står det annars i HAYNES boken om 940? om man köper den mekar boken kanske?

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 14 sep 2017, 12:21
av tuuurbo
Nu börjar det bli dags att byta kammen

V-Kam har jag bestämt för. Den drar fint i hela registret har man läst på många ställen.
Och det låter ju bra

1995kr på KG . Det är inte så blodigt? det är ju nytt ?

Jobbet sen:
Av med svarta kåpan, sen av med muttrar/bultar på dom fyra hållarna
Lyfta av gamla kammen, smörja in den nya med kamfett, i med kammen i samma läge?
Skruva åt allt, starta bilen
köra in lite försiktigt?

Kan man skippa justeringen av kam`? Jag märker inga problem med orignalkammen nu

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 14 sep 2017, 15:11
av robinb3rgsten
Blir säkert bra. Men ja hade ju aldrig lagt pengar på en ny orginal kan ska du köpa ny måste de finnas nåt modernare o bättre o välja på. Annars hade ja letat fram en beg kam för en 500

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 14 sep 2017, 18:49
av White
V-kam är väl beprövat och funkar bra enligt många.

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: tor 14 sep 2017, 23:48
av tuuurbo
Tack för era bra svar.

Blir köpa beg, hitta ett beg V-Kam

Eventuelt guldbox beg, och chip till den.

3tums avgas är monterat nu.

16t turbo, större IC 3lmm , bättre spridare nästa år

Re: Vassare Kam 940 ltt, lätt byta själv eller bör lämnas in?

Postat: lör 18 nov 2017, 21:46
av kicken
Har en bra och fin VX3-kam som jag själv körde i min 944 turbo(såld), blev bra skillnad mot den tråkiga T-kamen. så köp en A eller VX3-kam ( varför inte min :P )