I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av tiquz
#1037838
Hej! Håller på att installera vida på min sambos bärbara dator men behöver lite hjälp!

Under installationen så har man 3 val, något i stil med "Vida, All in One", Vida, Web" och nått till..
När jag trycker all in one alternativet får jag välja språk (svenska) men sen avbryts det och säger att datorn inte har hårdvaran som mjukvaran kräver.

Vad kräver vida att man ska ha? jag menar den är inte en uråldrig dator hon har precis.

---------------------------
VIDA SETUP
---------------------------
One or more of the computer's components does not fulfill VIDA's requirements.

This installation will be aborted.
---------------------------
OK
---------------------------


När jag prova "web" alternativet så installerade den men jag fattar inget av det här "VCC Intranet", "VCC Extranet" och "internet"..
Inte så super haj på detta känner jag :(

Edit: köpte en bättre begagnad dator med w7 installerat, gick 5 min så var det installerat.
Senast redigerad av 2 tiquz, redigerad totalt 0 gång.
av ThunderAce
#1037854
eftersom du inte kommer använda denna för mjukvarunedladdning så gäller denna, allt över är bara bonus
gäller för 2014/2015 VIDA, tror inte du har äldre heller

du måste köra VIDA All-in-One, Vida on web funkar inte för den kopplar man upp sig mot volvo nätverket och det har inte du tillgång till
du ska bara installera lokalt på din dator och köra ifrån den
Bilagor
VIDA system krav.JPG
VIDA system krav.JPG (47.91 KiB) Visad 11947 gånger
av tiquz
#1037855
Enda problemet jag kan se är att det är windows 7 home premium på denna dator, hur gör man då? går det inte att installera då? :o




Edit: Ber så mycket om ursäkt om den här tråden inte ska vara här, tänkte inte på det :o
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1037866
man kör VIDA 2012D på win XP virtuellt
av tiquz
#1037876
milktrucker skrev:man kör VIDA 2012D på win XP virtuellt
gissar på att man kan köra 2014D "på win XP virtuellt, men hur? har du tid att gå igenom det? :(
av ThunderAce
#1037953
Enligt info från Volvo så kan inte VIDA köras på win 7 home. Så antingen uppgradera win 7 eller installera en virtuell xp maskin
Användarvisningsbild
av ebceksl
#1037970
Det går att göra ett lite "hack" i registret tillfälligt för att lura Vida så att installationen fungerar på Windows 7 Home.
Men Vida fungerar inte bra med windows 7 eftersom det finns för många beroende som t.ex Browser version och .net version.
Varje gång windows update körs är en potentiell risk att Vida inte fungerar efteråt. Jag vet av egen erfarenhet.
Kör virtuell Windows XP (SP3) klient är som tidigare sagts är lösningen för en stabil miljö.
av volvo244gle
#1037979
Finns som sagt en lång tråd under Allmänt redan med en kanske lite missvisande titel: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=68407
Där står det mesta man behöver veta skulle jag vilja påstå. :)

Hursomhelst så är en VM (virtuell maskin) med XP eller Windows 7 Pro att föredra - eller varför inte en dedikerad laptop.
Datorn/VM ska vara bortkopplad från internet och inget ska uppdateras eller installeras när allt väl lirar!
Vida kör bl.a. en egen webbserver och trögar ner systemet, så det är inget man vill ha på en dator som man använder till annat ändå. Dessutom så kan en simpel uppdatering eller något nyinstallerat program lätt hamna i konflikt med Vida och paja det hela.

Med lite tur så kan du komma över en färdig VM från någon annan som redan gjort grovjobbet så att säga. Då är det i princip bara att installera Virtualbox eller VMware på valfri dator, starta upp din nya VM och köra.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]