Sida 1 av 1

oljenippel b20

Postat: fre 11 dec 2015, 13:06
av monzie
Hejsan, nån som har nån bild på hur oljenippeln till kamdreven på b20 ska sitta, alltså åt vilket håll den skall peka?

Mvh Tobbe

Bild

Re: oljenippel b20

Postat: sön 20 dec 2015, 18:00
av chopchop
längesedan jag höll på med b20 men antar att oljan skall träffa dreven ?!

Re: oljenippel b20

Postat: mån 21 dec 2015, 02:53
av gubbstrutt
Det finns ett litet hål på nått av hörnen på den där kamdrevs smörjaren. hålet ska riktas så att oljestrålen träffar typ i mellan dreven.
Ibland får man limma den så den stannar i rätt läge. Jag brukade starta motorn ett litet ögonblick utan kåporna för o se så att oljestrålen kom ungefär rätt.
Jo det kommer att stänka runt o lite olja kan komma upp från tråget.
Se till att det lilla hålet är fritt från skit om det är en gammal smörjare du har.
De är även ganska lätta å dra av i blocket om ja inte minns fel.
Måste du limma den så är det bra om det går att dra åt den det mesta först det är jävligt lite fram å te baka som avgör om strålen träffar ungefär rätt.
Använd rätt lim om du måste limma du vill inte att den där lossnar.

Re: oljenippel b20

Postat: mån 21 dec 2015, 20:21
av chopchop
gubbstrutt skrev:Det finns ett litet hål på nått av hörnen på den där kamdrevs smörjaren. hålet ska riktas så att oljestrålen träffar typ i mellan dreven.
Ibland får man limma den så den stannar i rätt läge. Jag brukade starta motorn ett litet ögonblick utan kåporna för o se så att oljestrålen kom ungefär rätt.
Jo det kommer att stänka runt o lite olja kan komma upp från tråget.
Se till att det lilla hålet är fritt från skit om det är en gammal smörjare du har.
De är även ganska lätta å dra av i blocket om ja inte minns fel.
Måste du limma den så är det bra om det går att dra åt den det mesta först det är jävligt lite fram å te baka som avgör om strålen träffar ungefär rätt.
Använd rätt lim om du måste limma du vill inte att den där lossnar.
en mycket utförlig beskrivning som väckte en del minnen