Sida 1 av 2
har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 11 aug 2014, 15:59
av Miinan
Tja killar o tjejer !!
Jag köpte en Volvo t5a och på den är det monterat ett 3" avgassystem från grenröret och den har sportcat.. men sen är det standard resten.
Nu till min fråga, När man trimmar osv så är ju motståndet i avgassystemet rätt viktigt eller ??
Bilen är original (220hk) så min fundering är om jag inte tappar kraft eller när den inte är trimmad (chippad) ??
Nån som kan leda mig på rätt spår ?
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 11 aug 2014, 16:13
av crumpets
Du har rätt i att det -kan- vara så att du tappar effekt. Jag antar att Volvo kör variabla kammar både på insug och avgas(har jag rätt, ni som vet?) och då borde det vara viktigt att man fipplar med dem så överlappet mellan insug och avgasventil är välavstämt mot avgasmottrycket. Annars kommer avgasventilen vara öppen för länge, i vanliga fall betyder detta att det sista lilla av avgaserna från förra förbränningen ventileras ut men vid för lågt mottryck kan lite frisk luft/soppablandning då följa med. Detta borde kunna bli ett problem om det är på gränsen redan från början så att detta sker vid minsta lilla sänkning av mottrycket. Med lite fipplande med kamaxelpositioner borde man till viss del kunna mappa bort beteendet.
Alltså borde ett steg 3 trim vara avstämt för ett 3-tumssystem bättre än en orginalmjukvara, men möjligheten finns att det fanns rätt mycket mån redan från början, och då lär du inte få detta fenomen pga ditt nya lägre mottryck. Det är helt enkelt svårt att svara på om man inte vet exakt hur den motorn är. Bänka den ger nog enda riktigt pålitliga svaret tyvärr.
TL;DR: Kanske tappar den lite effekt, kanske inte. Lär ej vara någon katastrofstor mängd.
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: ons 13 aug 2014, 13:38
av NilsO
På rödblockarna får man problem med skenande laddtryck om man sätter för stort rör efter turbon utan att ha gjort andra ändringar.
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: fre 15 aug 2014, 21:23
av Miinan
NilsO skrev:På rödblockarna får man problem med skenande laddtryck om man sätter för stort rör efter turbon utan att ha gjort andra ändringar.
Rödblockarna ??? det var ett nytt ord i bilväg för mig.
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: fre 15 aug 2014, 21:40
av StefanN
Gjutjärnsmotorer (vitblock=aluminium).
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 18 aug 2014, 15:09
av Miinan
Men om jag saknar mottryck kan motorn börja bete sig konstigt då eller ?
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 18 aug 2014, 15:22
av Perra83
Nej på en vitfemma ska det inte spela någon roll. Har du grövre skorsten så är det bara bra.
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 18 aug 2014, 15:38
av crumpets
Pratade med en beräknare i fredags som sade att fenomenet jag beskrev kan uppstå men det kräver helt vansinnigt lågt mottryckt, typ att köra avgaserna rakt ut genom grenröret mer eller mindre. Ös på med grovt system sålänge du har orginal eller välberäknat grenrör. Du kommer inte komma ner i så lågt mottryck att det blir ett problem. Men teoretiskt går det!
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: mån 18 aug 2014, 18:43
av Miinan
Det ända som kan bli "enligt BSR" är att ja ska helst #citat: Precis som du misstänker så borde man mappa om bilen för att anpassa det minskade mottrycket ner till downpipen. #
Så då blir frågan hur gör man nu ?
Kanske ska leta reda på något företag här i Ume området som kan sin sak !!
Re: har ja rätt eller fel när det gäller avgassystem !!
Postat: tis 19 aug 2014, 08:50
av crumpets
Äsch, köp en BSR eller autotech steg 3-mjukvara helt enkelt, om du vill ha mer effekt också. Du kommer inte få några problem med att köra runt som du kör nu.