I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Gäller en 945 Turbo -92 med B230FT

Min bil laddar endast 0,45 bar som den står. Var lite sugen på att ändra detta och enda sättet det går att göra på dessa är ju att skruva på wastegaten.. O det är här mitt problem dyker upp... Det finns inga gängor på stången!!! Alltså, det går inte att skruva ett skit! :evil:
Sååå... Hur ska jag göra för att höja mitt laddtryck, ska ju hålla för ca 1 bar med orginalmaskin så jag har tänkt mig nånstans vid 0,8 - 0,9 typ..
Det finns ju "universala" wastegates, men hur svårt är det att montera dit en sådan? Är det lönt?
En bekant till mig har erbjudit sig att bygga in ett APC-system i bilen.. Vad tycker ni om det?

Flyttad till mer passande forum.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av vetten
Det går ju alltid att montera en pysventil på slangen mellan Wg-klockan och magnetventilen och på det sättet ställa upp trycket :) tror nog att det är ett av dom vanligaste trixen att öka på några pållar på en turbomotor :twisted: jo jag vet att det är många som säger att detta sätt inte är bra eftersom dom påstår att bilen inte får tillräckligt med soppa då, men det är fel eftersom bilen är utrustad men en luftmassemätare som reglerar hur stor mängd bränsle det ska vara i den luft som trycks in i motorn, en sak som kan vara bra att göra i samband med ett sånt trim är ju att också installera en ställbar bränsletrycksregulator för att öka på brensletrycket lite och på så sätt hjälpa till lite extra och sen bör du ju byta luftfiltrer till ett sk. öppet filter, det finns som passar i orginalluftburken, sen är det väl att rekomendera att köra på 98oktan för att minska knackrisken men det ska ju heller inte vara nåt problem igentligen eftersom motorn har knacksensor :)

vetten
Användarvisningsbild
av siviak
[quote="vetten"]Det går ju alltid att montera en pysventil på slangen mellan Wg-klockan och magnetventilen och på det sättet ställa upp trycket :) tror nog att det är ett av dom vanligaste trixen att öka på några pållar på en turbomotor

du menar inte så som flera gör att de sätter ett t-kors på nån slang(vet ej vilken) som gör att turbon laddar hejvilt så mycket som den vill vilket gör att det skiter sig efter några mil... Har hört att man laddar ca 3 bar då.
Användarvisningsbild
av vetten
Nej det är inte riktigt sant att turbon laddar hur mycket som helst :shock: inte med rätt inställning :???: visst man monterar pysventilen med ett T-kors på slangen mellan Wg-klockan och magnetventilen, men grejen är ju att man börjar att provköra med helt stängd ventil för att sen öppna lite provköra igen för att kanske öppna lite till, alltså tills man är nöjd eller att man har uppnåt det laddtryck man vill uppnå :twisted: klart att man måste ha en turbotrycksmätare när man ställer laddtrycket så att man inte ställer upp det så den laddar sönder :cry: vad som är bäst laddtryck på en B230FT-motor vet jag ej men det känner säkert någon annan som hållt på med såna här på forumet. Om man inte har en tryckmätare vid innställningen så är risken MYCKET STOR att du laddar sönder :oops: Vad som händer när du höjer laddtrycket med hjälp av en pysventil är att du ju släpper ut lite av det övertryck som är i tryckslangen mot Wg-n som då inte öppnar lika tidigt och behåller och höjer trycket tills Wg-n öppnar, ju mer du öppnar ventilen och alltså säpper ut mera övertryck ju mer laddar det :roll:

vetten
Användarvisningsbild
av siviak
Då har jag blivit lite klokare, tack så mycket!
För övrigt.. Läste inlägg av dig då du beklagade dig över "folk-som-tror-sig-veta-allt-om-allt". Håller fullständigt med dig!!! Är ganska haj på bilar själv och vet vad jag pratar om, vet jag inget så säger jag inget heller utan frågar isf. Ville bara visa att du inte är ensam om att tycka så. Har varit runt på lite olika forum och det som är värst ur den aspekten tror jag är TPC, volvos turboforum. Har nog aldrig sett så många som vet allt och alla kommer med olika svar. Bland de mest seriösa forum jag varit på är detta samt motorforum.nu.
Ha dé gott!
Användarvisningsbild
av vetten
Bra att du fick lite mera kött på benen om "pystrimmning" jag körde med ett liknande sätt på min förra 480turbo, fast där blev det den "omvända" vägen :shock: jag använde en strypventil på slangen istället för att pysa ut övertrycket så att det minskar, strypventilen fungerar så att den stryper övertrycket till Wg-n, villket ger samma effekt :twisted: man får turbon att ladda mera :lol: Det känns ju skönt att få höra att det finns fler som har samma uppfattning som mej angående "folk-som-tror-sig-veta-allt-om-allt". eftersom jag är volvo 480 ägare så är jag naturligtvis medlem i http://www.svenska480klubben.com som är en helt suverän klubb när det gäller att ge snabba ock korrekta svar :D mycket seriösa medlemar, kolla gärna in på sidan så får du se :shock: eftersom hela 400-serien är ganska lika med samma komponenter och så så kan ju även 440 och 460 ägare få mycket hjälp där. Lycka till med "optimeringen" av din turbo det brukar vara vanebildande att få lite mer pållar :twisted: hehe

vetten
Användarvisningsbild
av siviak
Jo, det blir som ett gift det där med överladdning.. Har ju en "fulltryckare" från -92, o nu gick polaren och köpte sig en lättryckare från -96 OCH HAN KÖR IFRÅN MIG!!!!! Så får det inte vara, så nu är det dags att leta fram alla gamla trötta hästar med vilka hjälpmedel som helst(nästan iaf....) Har ni fler trix o knep så är alla hjärtligt välkomna o höra av sig :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det är klart att det finns flera bra sätt att få ut lite mer ur motorn :) eftersom det är Wg-klockans funktion att släppa ut avgaserna som driver turbon och på det viset se till att den inte laddar högre, så finns det ju möjligheten att byta Wg-n mot en med hårdare fjäder som ju håller igen öppningen av ventilen på samma vis som en pysning gör i princip :wink: själv kör jag nu med ett GIK steg ett trim som består av hårdare Wg, annan bränsletrycksreulator och ett öppet luftfilter från K&N i orginalburken, vilket funkar superbra :twisted: sen kan man ju chippa också men kostnaden stiger ju hela tiden beroende på vilken metod man väljer :( har du en bil före -88 så går det ju bra att plocka bort eventuell kat. som också hjälper till lite, plus ett lite grövre avgassystem för att få ut alla avgaser så lätt och snabbt som möjligt :)

vetten
Användarvisningsbild
av siviak
Återigen tack... Angående frågan om att bygga in ett APC-system.. Kommentar?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]