Sida 1 av 1

kamaxlar 740 16 valve

Postat: ons 06 sep 2006, 22:42
av DEnnis
hejsan!
jag funderar på att plana och porta toppen på min 16 ventilare (b234f) och byta kammar, men jag hittar inte nån som säljer såna till den motorn så ja undrar om någon vet vart dom säljer kammar till 16 ventilars motorn.

Postat: tor 07 sep 2006, 07:50
av Addekarlsson
Plana den toppen, och du har använt toppen för sista gången... Endast planslipning får göras, och det är inte många gånger heller. Det finns toleranser för hur tunn den toppen får vara, eftersom ventilerna tar i kolvarna redan original om kamremmen brister/kuggar över.
Toppen i min 780 är planslipad en gång, och jag är tveksam till att den går att planslipa igen.
Planslipa och plana är alltså stora skillnader, eftersom när man planar så tar man tiondels millimeter eller mer. Planslipning, då pratar vi tusendelar, ytterst sällan det handlar om tiondelar då.

Avgaskammen duger bra mycket längre än mångas kortkrediter.
Insugskammen ersätts med en avgaskam. Gäller bara att flytta styrstiftet för kamdrevet, så det hamnar på rätt plats, för rätt öppningstider på insugssidan. Pickel och bök, men det går, säger dom som gjort det.
Jag har inte gjort det...

Det är nämligen väldigt svårt att hitta kammar till B234, och hittar man några, så är dom svindyra.

Mvh/ Adde

Postat: fre 08 sep 2006, 21:31
av DEnnis
Ger det mycket att porta toppen och insuget? och byta till extraktorgrenrör?
tar man bara en orginal avgaskam till 16 valve motorn och sätter på insugssidan?

Postat: lör 09 sep 2006, 00:52
av Addekarlsson
En 234-topp behöver man inte porta eftersom den har alldeles utmärkt flöde redan original. Vill man, så kan man dock putsa lite lätt på gjutskägg, samt matchporta.
En matchportning med extraktor bör ge märkar skillnad iaf, men inga herrejösseseffekter.

Ja, en avgas som säts på insugsplatsen. Dock som sagt så måste styrstiftet för kamdrevet flyttas, vilket inte är helt lätt....
Detta är inget jag kan hjälpa dig med på nått sätt, för jag ahr aldrig gjort det själv.

Mvh/ Adde