Sida 3 av 3

Postat: fre 05 maj 2006, 14:36
av Sparkz
Ok... om man börjar med många hästar är ju inte 30 så mycket procentuellt sett..
Och så en jänkebil med, dom löser ju allt med kubiktum och skiter i att optimera flöden och sånt...

Postat: mån 08 maj 2006, 14:35
av haxpet
Sparkz skrev:Ok... om man börjar med många hästar är ju inte 30 så mycket procentuellt sett..
Och så en jänkebil med, dom löser ju allt med kubiktum och skiter i att optimera flöden och sånt...
Det här håller jag med om. För att en Jänkare ska klara av att ha 400hk så måste det sitta en 8 liters maskin för att dom ska lyckas. Jämför man med europeiska prestandabilar så klara dom sej med hälften.

Postat: tis 09 maj 2006, 20:44
av Danneman
He he... ja det är ju sant

Postat: tor 11 maj 2006, 08:39
av Perra N
Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.

Postat: tor 11 maj 2006, 09:09
av haxpet
Perra N skrev:Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.
Vridmomentet hänger ju i princip ihop med volymen på maskinen. Ju större maskin, destu mera vrid.

Om man tar dagens F1-bilar som har ca 750 hästar idag på 2.4 liters volym, men vridet ligger nog bara på ca 2-300 Nm.

Postat: tor 11 maj 2006, 21:17
av Danneman
En lite bild på hur det INTE ska se ut när man har öppet luftfilter !!
Snacka om skitigt !
http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... lvo_03.jpg

Postat: fre 30 jun 2006, 21:09
av Hasse63
Läste nyligen en "artikel" där man testat originalfilter och ett känt sportfilter KN?. Originalet gav mer Hk pga att originalet har mer renande yta. Sportfiltets olja förstör luftmängdmätaren.

ska se om jag hittar tilbaka till den :wink:

Postat: ons 05 jul 2006, 00:00
av Hasse63

Postat: ons 05 jul 2006, 07:35
av haxpet
Perra N skrev:Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.

Men här kan man ju också se att båda bilarn klarar av att leverera 100Nm per liter.

Som sagt tidigare. Jänkarna löser allt med stor cylindervolym.