I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 00felix
Hej! Jag har fått tag på en trim topp till B18 som jag tänkt att sätta i min Amazon.
Det som är gjort med toppen är, större ventiler 41/37 (B20 ventiltyp), hårdare ventilfjädrar, planat 3,5mm och portade kanaler. Mer exakt vet jag inte vad som är gjort då jag köpt den begagnad.

Så till min fråga då är det något jag ska tänka på eller ändra/byta när jag tar och byter topp, som t.ex. köra original topplockspackning eller en tunnare?, kan jag köra org. stötstänger eller behöver jag kortare? eventuellt byte utav kam?

Det som är gjort med motorn i tillfället, bytt alla lager, ringar, packningar får två år sedan och i samma veva satte på dubbla SU (HIF) med tillhörande grenrör med dubbla utblås, satte i K-kam, konverterat till brytarlöst, resten är Org.
Användarvisningsbild
av lennarte
I min PV borrade jag cylindrarna (1968 års block) och satte i original B20 kolvar. Hade en 1974 B20 standard topplock, som efter mycket räknande planades 5,5 mm. E motorns kamaxel (D). Original stötstänger gick precis att använda, dock ingen marginal på några ventiler. Hade dubbla SU i början, där blev riktig fart och ork först när jag fick på dubbla Weber 2-ports förgasare (DCOE). Begagnade från en Alfa Romeo 1750 GTV. Dom passade som "handen i handsken" till min motor
Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]

Kör du via telefonen kan det vara som s&ari[…]

V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]