I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Svantegee
Tjena!
Stötte på ett par billiga weber 55:or och undrar om de funkar bra till en ganska duktigt trimmad b20? Kan inte hitta särskilt mycket info på nätet.

Lite av det som är gjort till motorn är:
Borrad till 93mm (74- block)
Veven är strokad och balenserad (85 slag)
H-profil stakar
Kg5 kam
Ståldrev
Steg 4 topp
Skelletsvänghjul
4-1 extraktor

Tack i förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man styckar om dom med mindre halsringar och liknande kanske det fungerar. Kanske räcker med en av dom. Beror ju på hur bilen ska användas
Trimmade för många år sedan (1974) en B18 motor med Volvos "steg 4" grejer på ett standard block. Då var det dubbla 45 mm DCOE vi satte på. Den PV-n var ohyggligt snabb, men totalt omöjlig att köra in stadstrafik. Motorn orkade ingenting under 4000 varv, men hj--lar vad den "drog iväg" från 6000 varv och uppåt. På min egen Volvo PV (B18 borrad till B20 kolvar) monterade jag dubbla 40 mm Solex från en Alfa 1750.och det funkade (1985}. Fick senare tag på 38 mm Weber DCOE från en Alfa 2000 GTV. Och sedan blev det riktig fart på den motorn, men ändå så lättkörd så frugan körde ungarna till dagis. Så det är inte bara storleken.

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]