I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Swizzy
#1552026
Hej, är det någon som har koll på om det finns någon märkning på på kamaxlarna på denna motor (D4204T5 VEA) samt ifall verktyget 9997007 behövs?

Är dessa anvisningar korrekta (se bifogad bild), har ej börjat riva ännu. Kuggremmen har rappat därav denna fråga.

Tack på förhand :-)
Bilagor
VEA kamaxel.JPG
VEA kamaxel.JPG (33.5 KiB) Visad 7177 gånger
av binkie
#1552075
Du ställer först vevaxeln på markeringen sen lägger du dit kamaxlarna så att deras markeringar pekar mot varandra som bilden visar. Drar åt kamaxlarna med rätt moment. Problemet blir sen när du ska montera kamaxeldrevet då det inte har ett fast läge.

För att få kamdrevets märkning att stämma så måste du låsa avgaskammen genom det runda hålet som du ser på bilden, från utsidan av toppen/sista överfallet.

Antingen köper du verktyget från Volvo eller tillverkar ett eget.

När kamaxeln är låst så sätter du dit kamdrevet med dess fyra skruvar. Sätt dit skruvarna med fingerkraft, lägg på kamremmen och få kamdrevets markering att stämma. Du vill inte få en "halv kugg" fel mellan vevaxel och kamaxeln. När allt ser bra ut drar du åt kamdrevet med rätt moment. Kolla även så dieselpumpen står rätt. Dessa motorer är känslig för om den står fel.
av Swizzy
#1552340
Tack för tipset, förstod det då kamdrevet är justerbart, tog en M12 bult som jag slipade till.

Hålet i cylinderhuvudet är på 12mm och hålet i kamdrevet är på 10.5mm.

Motorn startade på första ;-)

Tanken har slagit mig. Hur f.. mäter jag upp […]

Hej Volvo 850, B5252S, 1994 Funderar att ta bort […]

Dålig huvudcylinder. Den läcker in br[…]

Utan att ens googla åt dig skulle jag kunna[…]