I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av MarcusW
#1450854
Hej
Jag har ett amatörbyggt fordon med tjänstevikt på 1000kg och glasfiberkaross.
Bilen är reggad med B21A motor i papperna och nu funderar jag på hur jag ska skrämma upp bilen inom rimlig nivå för kanske fortfarande kunna hävda att det är B21 enligt papperet. 200hk hade varit trevligt. Bilen är besiktningsbefriad så det är mest ifall jag åker på en flygande som jag är lite orolig.
Idag kör jag med klr T5 trimkam, extraktorrör, 531 topp och dubbla fajs 45.
Har funderat på borrning eller peta ner B23-block, har också funderat på överladdning kompressor/turbo.
Bilen är ju rätt lätt, så jag kanske inte behöver vridet utan snarare mer Hk.
Men det kanske ger för lite att byta volym/block och kanske bättre att satsa på t.ex insprutning och kompressor. Insprutning blir dock också uppenbart med blotta ögat att det inte är B21A :-D

Flera vänner tycker jag borde slänga in en modernare motor, men då känns det verkligen uppenbart att jag modifierat bilen och jag får en regg-bes om jag blir stoppad.

Tips mottages gärna på alternativ. Eller röstar ni också för ett rent motorbyte? :-)
Isåfall vad? Idag har jag en M45 låda, så en motor med bolt-on eller adapterplatta för M45 vore najs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1450886
200hk blir nog svårt att nå utan stressmatning, iaf om du vill att bilen ska vara körbar som "normalt". Kan du leva med snudd på ingen tomgång och att bilen i princip går som ett lass skit på lägre varv(tänk rally-bilar) så går det väl - men det kostar därefter.
Men vill du ha kvar den som sugis så skulle jag nog satsa på en B23/230-botten med marinvev för att få ~2.5L, och sen bearbete toppen så mycket det går och försöka få en bra effektkurva som passar dig, och inte stirra sig blind på toppeffekten. En välbyggd sugis kan vara äckligt pigg och knäppa många turbo-bilar på näsan, trots markant mycket lägre toppeffekt.
Men det är tyvärr så att trimmar man en sugis tillräckligt måste man offra något, tomgången brukar vara det första som påverkas negativt. Utbytet är(om den är rätt byggd) ett mer jämnt register, då man slipper turbo-lagget och effektspiken som blir när turbon väl kickar in. Börjar man jaga så mycket effekt det bara går ur en sugis brukar man få offra det lägre registret också. Det är väl så dom flesta rallybilar är byggda.
Jag fick "äran" att provköra en rallybil för många år sedan, en 240. En mardröm att köra i trafiken(ingen tomgång att tala om, "på/av" koppling, gick som 3 lass skit under ~2k rpm), men draåthelvete vad den gick där man kunde trampa på lite :D Om jag minns rätt var den byggd på en B230F, och var bänkad till runt 160hk. Dvs, knappast någon toppeffekt att skryta med, men jisses vad den gick...

Jag vet inte hur reglerna ser ut ang. motorbyte på amatörbyggda fordon, men jag antar att dom följer samma regler som "nya" bilar? Eller går dom under ungefär samma regler som <93-årsmodeller, där det är "fritt" att byta motor till en katalysatormotor så länge effekten är inom den godkända ramen?
Ett par exempel på lämpliga orginalmotorer är ju då t ex B6304 som satt i 960, dom lämnar 204hk orginal, eller BMW-6an M52B28 som lämnar 193hk orginal. BMW-sexan ska enl. uppgift även hålla rätt duktigt för överladd. Nackdelen med båda är ju dock att du åker på att byta växellådan med allt vad det innebär... Finns garanterat fler motorer, men det var dom 2 ikke-turbo-runt-200hk jag kan komma på.

En annan motor skulle helt klart vara enklare för dig och effektmålet(och mer därtill), men om det inte är möjligt är nog turbokonverting din bästa(och billigaste) chans... Fast kan du inte regga med det heller så kan du ju fortfarande åka på reg.bes om du blir stoppad.
Jag är lite osäker på så gamla växellådor som M45, men dom bör passa på vilken rödblockare som helst. Så det enklaste - och säkerligen billigaste - vore ju helt klart att hinka ner en B230FK/FT och skruva upp laddet lite, förutsatt att du kan regga med annan motor då. Visserligen inte lika "roligt", men det är ju svårt att smita undan med "egenbyggen" i det här skräplandet tyvärr :-(
#1450939
Motorbyte i amatörbyggt innebär en hel extra jobb (och säkerligen avgifter) då man lär gå via SFRO igen. Så är man inte tvingad eller väldigt motiverad så är det vettigt att leta en annan lösning i första hand.

Så jag hade siktat på mer volym och högre kompression till att börja med. Är det något gjort åt toppen?
av MarcusW
#1451008
Stort för alla tips och idéer.
Precis som Marlboroman skriver så är ett motorbyte ganska omständigt och dyrt eftersom hela SFROn måste göras om. Samma sak blir det nog också om jag blir tagen på flygande besiktning med alldeles för stora modifiering.
Sen är det såklart omöjligt att säga vad "för stora modifieringar" är när det redan idag står B21A i papperna. Idag har jag ju redan dubbla fajs 45'or och tänker att den modifieringen kan jag nog prata mig ur.
Funderar nu mest på hur långt jag vågar sträcka mig med modifieringen men fortfarande kunna snacka sig ur utan att behöver regga om :-D
Ett borrat B21/B23 underdel med marinvev borde också kunna hamna under radarn.
En förgasarturbo mot fajsararna är jag sugen på, men redan där är jag lite orolig att jag passerat gränsen, haha.

Men som sagt, motorbyte blir det nog inte ändå.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1451071
Allt som inte syns från utsidan kan du smita igenom med. Det är ju inte så att dom kommer skruva isär hela motorn och inspektera veven, ventilerna, kammen, ev. portning av toppen osv osv.
Uppenbara saker är det såklart värre med, som t ex turbo.

Det var ju synd att det var så omständigt att byta motorn på amatörbyggda... Jag tror nog att jag då står fast vid att du borde satsa på ett lämpligt effektregister, och inte stirra dig blind på toppeffekten :-)
Det finns ju även andra saker man kan göra för att få bilen att gå annorlunda utan att röra motorn, som t ex experimentera med olika utväxlingar osv.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]