Volvo 244 Gl -75 D24 "Hjalmar" Uppdate 13/09/14 Montering
Postat: tor 28 mar 2013, 22:48
Ja strax efter nyår var jag iväg en nätt tur till sveg ca30mil enkel väg å hämta ett ny förvärv, Ringde egentligen på en 77as Diesel men den var bokad (skit tänkte jag)
-Men jag har en till en -75a fast den är i delar säger han.
Ja på den vägen är de å så blev jag med Hjalmar en 244 Gl från -75 med de mesta lösskruvat men otroligt solid i karossen enda igentliga rosten är i rutramen fram sen byter jag nog skärmar med då dom svält så mycke i falsarna runt blinkers.
Ja de var liten historia hur vi möttes nu följer lite bilder
Bil: Volvo 244 Gl -75


Motor: D24

Stor Dieseln ;)

Å Planerna är ju å lacka om den i original Kulören 118 Light Green sänkning å bredade 16" eventuelt 17" plåt å uppgradering till turbo Intercoler med tillhörande pump från en sådan så jag inte sommnar till å från arbetet :lol:
Siktet är att ha den lackad å besiktad till slutet av Maj önska mig lycka till 8)
Lite bilder på den upp ätna rutramen :(

Ja vars de är behöver jag ju inte förklara här.




Här har de som hunnit tage rätt hårt vid skarven mellan taket å stolpen.

Ja som ni ser är de nog bäst å byta rutramen så gott som de går då den är riktigt dålig runt hela.
Såg ju också att jag hade sån tur så de sitter en GT ratt i den :D Sen ska nog Gle -79 få lämna ifrån sig lite delar från de innre till denna.

Ratten :D
Men nu är vi framme på denna veckan å dess mödor (RO)
Fick lite gjort idag.
Börja plocka lite i framskärmar å front i väntan på rutramen å svetsprimer.

Skärmar borta. Dessa blir nog utbytta då de känns så tidsödande å fixa dom då de sprängt rätt duktigt i falskarna kring blinkers osv så därför får dom inte vara med på bild.

Otroligt med ytrost

Lika mycke på andra sidan tack å lov inge å svetsa men lika bra å .....

å ta bort fronten å få slipa rent å grunda med hagmans Ca-primer å tätningsband i skarvarna å sen bättre på med spryburk (tänkte lacka om motor utrymmet sedan någongång i samband med upp snyggning av motorn)

Här fick jag faktiskt rikta lite då plåten var till bucklad i vinkeln ut mot skärmen.

Blev så glad kom på jag hade en nos plåt till fronten liggande, men var ju fel års modell på den är till nya lycktorna :| Jaja får hamna på lagret.

Som sagt helt otroligt med ytrost å färgen verka sitta jäkligt dåligt.

Här har falsen svält upp lite med å ett litet hål i yttre plåten men gick på lagret å rota ....

Tada fanns ju precis den biten på hyllan :D

Här ska jag kapa bort ytter plåten å borra ur svetspunkterna å slipa rent i falsen har svält upp så mycke så lär slå igenom direkt annars.

Lika så är bak.
Men annars så är de inte så mycke förutom å blästra å slipa rent satsar på lackering i mitten/slutet av maj ;)
Har klarat sig riktigt bra annars i golv å hjulhus

Bältes infästning bak som brukar dra till sig duktigt med rost.

Kanten mot tröskeln fram lika så här riktigt fin :D
Hitta lite rost dock i ena baljan bak ett område på 5x5cm som måste svetsas, sen ett ställe där dom hade grisa med glasfiberspackel men är precis där jag itta ekonomibiten till skärmkanten så passa ju bra
Ja hoppas någon orkar komentera å läsa första inlägget om Hjalmar.
-Men jag har en till en -75a fast den är i delar säger han.
Ja på den vägen är de å så blev jag med Hjalmar en 244 Gl från -75 med de mesta lösskruvat men otroligt solid i karossen enda igentliga rosten är i rutramen fram sen byter jag nog skärmar med då dom svält så mycke i falsarna runt blinkers.
Ja de var liten historia hur vi möttes nu följer lite bilder

Bil: Volvo 244 Gl -75


Motor: D24

Stor Dieseln ;)

Å Planerna är ju å lacka om den i original Kulören 118 Light Green sänkning å bredade 16" eventuelt 17" plåt å uppgradering till turbo Intercoler med tillhörande pump från en sådan så jag inte sommnar till å från arbetet :lol:
Siktet är att ha den lackad å besiktad till slutet av Maj önska mig lycka till 8)
Lite bilder på den upp ätna rutramen :(

Ja vars de är behöver jag ju inte förklara här.




Här har de som hunnit tage rätt hårt vid skarven mellan taket å stolpen.

Ja som ni ser är de nog bäst å byta rutramen så gott som de går då den är riktigt dålig runt hela.
Såg ju också att jag hade sån tur så de sitter en GT ratt i den :D Sen ska nog Gle -79 få lämna ifrån sig lite delar från de innre till denna.

Ratten :D
Men nu är vi framme på denna veckan å dess mödor (RO)
Fick lite gjort idag.
Börja plocka lite i framskärmar å front i väntan på rutramen å svetsprimer.

Skärmar borta. Dessa blir nog utbytta då de känns så tidsödande å fixa dom då de sprängt rätt duktigt i falskarna kring blinkers osv så därför får dom inte vara med på bild.

Otroligt med ytrost

Lika mycke på andra sidan tack å lov inge å svetsa men lika bra å .....

å ta bort fronten å få slipa rent å grunda med hagmans Ca-primer å tätningsband i skarvarna å sen bättre på med spryburk (tänkte lacka om motor utrymmet sedan någongång i samband med upp snyggning av motorn)

Här fick jag faktiskt rikta lite då plåten var till bucklad i vinkeln ut mot skärmen.

Blev så glad kom på jag hade en nos plåt till fronten liggande, men var ju fel års modell på den är till nya lycktorna :| Jaja får hamna på lagret.

Som sagt helt otroligt med ytrost å färgen verka sitta jäkligt dåligt.

Här har falsen svält upp lite med å ett litet hål i yttre plåten men gick på lagret å rota ....

Tada fanns ju precis den biten på hyllan :D

Här ska jag kapa bort ytter plåten å borra ur svetspunkterna å slipa rent i falsen har svält upp så mycke så lär slå igenom direkt annars.

Lika så är bak.
Men annars så är de inte så mycke förutom å blästra å slipa rent satsar på lackering i mitten/slutet av maj ;)
Har klarat sig riktigt bra annars i golv å hjulhus

Bältes infästning bak som brukar dra till sig duktigt med rost.

Kanten mot tröskeln fram lika så här riktigt fin :D
Hitta lite rost dock i ena baljan bak ett område på 5x5cm som måste svetsas, sen ett ställe där dom hade grisa med glasfiberspackel men är precis där jag itta ekonomibiten till skärmkanten så passa ju bra

Ja hoppas någon orkar komentera å läsa första inlägget om Hjalmar.