Landins 945 -91
Postat: tis 30 okt 2012, 18:26
Har hållit mig undan lite nyare Volvos tidigare då dom inte riktigt varit nått som tilltalat mig utan jag har hållit mig till Amazoner. Men så kom ju behovet av ny bruksbil.... Satt och kollade blocket dag ut och dag in, allt från snorbillig 240/Sierra/E30 osv till fina välvårdade Passater, V70, Golfar, pickisar, ja ALLT granskades noga utan resultat. Helst ville jag ha fyrkrafs eller bakhjulsdrift, kombi var ett stort plus. Så började jag prata med en bekant som hade en 945 stående, denna hade han bjudit ut flera gånger tidigare till mig men man hade ju skrattat i stil med "Haha aldrig att jag ska ha nått sånt där"... Men till slut insåg man ju att en helt rostfri 945, 3 ägare sen ny, nya remmar, sotsats, toppen genomgången, nya sommardäck, rätt prislapp... De vägde ganska tungt, så till slut, efter många försök till att pruta de redan vettiga priset (Man måste ju prova...) så gav jag mig motvilligt och köpte den. Bergis på att jag köpt en tokslö 116 hästare med öppen diff satt man ju lika fort och kollade om nån behövde en billig vinterbil, och isf skulle den nog ha åkt lika fort igen. MEN! Då fick ja ju lära mig att de var 131 kameler i den här, och han jag köpte den av sa att de var slungdiff på den också så då var den ju helt plötsligt lite bättre. Diffen provades såklart då det satt gamla uniroyal vinterdäck på den vid köp, och jodå, nog ritade den två fina sträck allt.
Man började ju inse rätt fort att den va nog inte så dum den här trots allt. Lastar ju i sinne, startar alltid och sköter sig snyggt. Så då var de ju lika bra att inse att den här behåller vi nog ett tag. Speciellt då stolarna och min rygg funkar bra ihop, har sviter från en tidigare olycka så stolar som "putar ut" för mycket i svanken funkar inte mer än någon mil för mig.
Så dom mjölkiga bakljusen och dassiga orangea framblinkersena ersattes mot nya från Vparts, självklart vitt fram och rödvitt bak. Uniroyal på plåtfälg ersattes med Bridgestone Noranza på 7" Penta och två Bosch profi ersattes med 4 lågt monterade SIM konverterade med 55w xenon ihopkopplat med Volvo original kabelsats och relä.

Nya regplåtar blev också inhandlade, dom gamla var från då bilen var ny, och skicket var därefter

En toning, rejäl polering och kanske en lättare sänkning så är jag helt klart nöjd med utseendet. Bakersta rutorna är tonade upptäckte jag, men blekta till den grad att de knappt märks om de inte vore för en rund fläck där de varit firmadekaler då den gått som firmabil i Åre hos nån elfrima där.

Må väl erkänna att den var värd sitt pris, saknade bromsljuset i bakrutan men en i byn råkade ha kvar ett från då han körde 945, så ja fick de :)

Rätt fin inuti, bara skuffmattan som är dålig, och sömmen på kanten på förarstolen av elgubbarnas verktyg så därför är de överdragsklädsel. Såklart blev det fort inhandlad diodkitt till instrumentbelysningen. Har även kvar original bandspelare inkl kodlapp och instruktionsbok! Fullt fungerande dessutom. Inget jag tänkt använda men är ju lite kul att spara då den funkar och allt till den finns kvar.
Dock insåg man ju att effekten kommer rätt sent på en sån här motor, är ju van tex Opel Omega 2.4, Merca 300D W124 osv där man kan leva på vridet och segdra den mer på sladd på trean... De gick INTE på den här, utan de var visst blåvarva som gällde. Detta tyckte jag var lite dåligt då dom flesta kurvor här i kring oftast är misslagomt tvära/långa så man vill åka på trean och mellanregister vilket som sagt inte B230in gillar, alt så är de fyran och ladda i en del krokar, och de är den ju också för slö för. Eller de går väll, men man kan inte hantera den lika bra med högerfoten så nu efter måndag då den ska besiktas så blir det detta...
* 940 original turbogrenrör
* Garret T28
* Saab 359cc spridare
* B230FT boxar, bränsleboxen är även chippad
* Ofantligt stor aluintercooler
* Vanligt enkelt öppet filter, tror de ska få hamna framför kylaren och ovanför intercoolern då batteriet sitter där 940T har luftfiltret, LMM kan man ju ha på innerskärmen/rambalken
* Downpipe ihopskarvat med original avgassystem, hade tänkt göra nått mer välljudande men insåg att lambasonden satt mitt under bilen och orkar inte hålla på att klippa och klistra överallt så katt och hela skiten får sitta kvar, skarvar bara ihop rören och sätter nått snyggt men diskret längst bak istället för gubbkröken.
Detta bör ju ge den lite bättre förutsättningar att nyttja lägre varv utan att sucka ihop, turbon är från en 200SX S14 och är byggd för tidigt ladd, hänger med upp till ca 300hk och ska ge fullt ladd från strax under 3000
Så, "lite" om min vinterhärk :) Mer kommer väl eftersom
Man började ju inse rätt fort att den va nog inte så dum den här trots allt. Lastar ju i sinne, startar alltid och sköter sig snyggt. Så då var de ju lika bra att inse att den här behåller vi nog ett tag. Speciellt då stolarna och min rygg funkar bra ihop, har sviter från en tidigare olycka så stolar som "putar ut" för mycket i svanken funkar inte mer än någon mil för mig.
Så dom mjölkiga bakljusen och dassiga orangea framblinkersena ersattes mot nya från Vparts, självklart vitt fram och rödvitt bak. Uniroyal på plåtfälg ersattes med Bridgestone Noranza på 7" Penta och två Bosch profi ersattes med 4 lågt monterade SIM konverterade med 55w xenon ihopkopplat med Volvo original kabelsats och relä.

Nya regplåtar blev också inhandlade, dom gamla var från då bilen var ny, och skicket var därefter

En toning, rejäl polering och kanske en lättare sänkning så är jag helt klart nöjd med utseendet. Bakersta rutorna är tonade upptäckte jag, men blekta till den grad att de knappt märks om de inte vore för en rund fläck där de varit firmadekaler då den gått som firmabil i Åre hos nån elfrima där.

Må väl erkänna att den var värd sitt pris, saknade bromsljuset i bakrutan men en i byn råkade ha kvar ett från då han körde 945, så ja fick de :)

Rätt fin inuti, bara skuffmattan som är dålig, och sömmen på kanten på förarstolen av elgubbarnas verktyg så därför är de överdragsklädsel. Såklart blev det fort inhandlad diodkitt till instrumentbelysningen. Har även kvar original bandspelare inkl kodlapp och instruktionsbok! Fullt fungerande dessutom. Inget jag tänkt använda men är ju lite kul att spara då den funkar och allt till den finns kvar.
Dock insåg man ju att effekten kommer rätt sent på en sån här motor, är ju van tex Opel Omega 2.4, Merca 300D W124 osv där man kan leva på vridet och segdra den mer på sladd på trean... De gick INTE på den här, utan de var visst blåvarva som gällde. Detta tyckte jag var lite dåligt då dom flesta kurvor här i kring oftast är misslagomt tvära/långa så man vill åka på trean och mellanregister vilket som sagt inte B230in gillar, alt så är de fyran och ladda i en del krokar, och de är den ju också för slö för. Eller de går väll, men man kan inte hantera den lika bra med högerfoten så nu efter måndag då den ska besiktas så blir det detta...
* 940 original turbogrenrör
* Garret T28
* Saab 359cc spridare
* B230FT boxar, bränsleboxen är även chippad
* Ofantligt stor aluintercooler
* Vanligt enkelt öppet filter, tror de ska få hamna framför kylaren och ovanför intercoolern då batteriet sitter där 940T har luftfiltret, LMM kan man ju ha på innerskärmen/rambalken
* Downpipe ihopskarvat med original avgassystem, hade tänkt göra nått mer välljudande men insåg att lambasonden satt mitt under bilen och orkar inte hålla på att klippa och klistra överallt så katt och hela skiten får sitta kvar, skarvar bara ihop rören och sätter nått snyggt men diskret längst bak istället för gubbkröken.
Detta bör ju ge den lite bättre förutsättningar att nyttja lägre varv utan att sucka ihop, turbon är från en 200SX S14 och är byggd för tidigt ladd, hänger med upp till ca 300hk och ska ge fullt ladd från strax under 3000
Så, "lite" om min vinterhärk :) Mer kommer väl eftersom